ΑΠΙΣΤΕΥΤΟ; 24χρονος απόφοιτος του ΤΕΙ Κοζάνης σχεδίασε την Gloria της Alfa Romeo!!
Ενας Ελληνας, ο 24χρονος βιομηχανικός σχεδιαστής κ. Αλέξανδρος Λιώκης, τράβηξε τα φώτα της δημοσιότητας στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης, καθώς ήταν επικεφαλής του σχεδίου ανάπτυξης και δημιουργίας του μοντέλου Gloria της Alfa Romeo, που παρουσιάστηκε τις προηγούμενες ημέρες στη μεγάλη γιορτή του αυτοκινήτου.
Η Gloria, ένα πρωτότυπο μοντέλο φτιαγμένο από πολυμερές πλαστικό, δεν έχει μηχανή, όμως φαίνεται σαν αληθινό αυτοκίνητο καθώς διαθέτει κανονικές ρόδες και φρένα. «Δεν γνωρίζω αν η Alfa Romeo θα επιχειρήσει να ξεκινήσει την παραγωγή του. Εφόσον όμως μπει στη γραμμή παραγωγής, θα πρέπει να γίνουν κάποιες αλλαγές στον σχεδιασμό όπως επιβάλλουν διάφοροι κανονισμοί» σημειώνει ο κ. Λιώκης στο «Βήμα», επισημαίνοντας ότι το αυτοκίνητο σχεδιάστηκε ούτως ώστε να «φοριέται» στην πλατφόρμα της Maserati Ghibli.
Από μικρός ήταν παθιασμένος με το αυτοκίνητο ο έλληνας σχεδιαστής, που σπούδασε Βιομηχανικό Σχέδιο στο ΤΕΙ Κοζάνης. «Εφτιαξα ένα πορτφόλιo, το έστειλα στο Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Ντιζάιν (IED) και έγινα δεκτός» λέει ο κ. Αλ. Λιώκης.
Ο σχεδιαστής είναι ένας από τους 20 μεταπτυχιακούς φοιτητές, οι οποίοι, όπως ορίζει ο κανόνας της σχολής, δημιουργούν κάθε χρόνο ένα πρωτότυπο μοντέλο αυτοκινήτου δουλεύοντας μέσα από τις ίδιες τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Ετσι εφέτος ήταν η σειρά της Alfa Romeo· όπως σημειώνει όμως, «για να φθάσουμε στην Gloria προηγήθηκε μια αυστηρή διαδικασία επιλογής».
«Να κάνεις το χόμπι επάγγελμα»
Πάντως, όπως λέει, το μυστικό της επιτυχίας είναι να μπορέσεις να κάνεις το χόμπι δουλειά και να κάνεις αυτό που σου αρέσει και τίποτε παραπάνω. «Το να ασχοληθώ με το αυτοκίνητο ήταν το όνειρό μου από παιδί» λέει. Η αγάπη του για το αυτοκίνητο ξεκίνησε όταν ήταν 13 ετών. «Μαζί με τον αδελφό μου βρήκαμε έναν εγκαταλελειμμένο "βάτραχο" σε άθλια κατάσταση, δηλαδή ένα Citroën DS, και ο θείος μας μάς βοήθησε να το αγοράσουμε, κρυφά από τους γονείς μας. Μετά βρήκαμε και φτιάξαμε και άλλον "βάτραχο", έγινα φανοποιός και έκανα φανοβαφές. Φτιάχνουμε και άλλα κλασικά αυτοκίνητα. Η Citroën DS ήταν βασική πηγή έμπνευσης για μένα» τονίζει.
Το αρχικό ζητούμενο ήταν μια Alfa Romeo τύπου berlina (δηλαδή sedan), που θα προορίζεται για την Ασία και την Αμερική, προκειμένου να κάνει η εταιρεία είσοδο σε νέες αγορές. «Στην αρχή παρουσιάσαμε 20 προτάσεις - μία ο καθένας -, οι οποίες στη συνέχεια βάσει των κατευθύνσεων που μας δόθηκαν έγιναν 10, τις οποίες δουλέψαμε σε μοντέλο από πηλό κλίμακας 1:5. Τότε ήρθε ο γενικός υπεύθυνος Ντιζάιν του ομίλου της Alfa Romeo κ. Λορέντσο Ραματσότι και επέλεξε το δικό μου σχέδιο, στο οποίο έδωσε και το όνομα Gloria, διότι κατά παράδοση τα μοντέλα της εταιρείας έχουν γυναικεία ονόματα που συνήθως ξεκινούν από G» σημειώνει ο κ. Λιώκης.
Επειτα μπήκαν στο εργοστάσιο και άρχισαν να δουλεύουν την ανάπτυξη του μοντέλου, βελτιώνοντας λάθη και τελειοποιώντας το αυτοκίνητο, το οποίο τελικά φτιάχτηκε και παρουσιάστηκε ως αυτοκίνητο του IED σε συνεργασία με την Alfa Romeο. Οπως αναφέρει ο έλληνας σχεδιαστής, η ομάδα του άκουσε πολύ καλά λόγια από τους ανθρώπους της αγοράς, διότι έκανε επαγγελματική δουλειά, σεβόμενη την παράδοση της Alfa Romeo, ενώ οι επισκέπτες της έκθεσης ρωτούσαν με περιέργεια αν το μοντέλο θα βγει στην παραγωγή. Μάλιστα για τον κ. Λιώκη, καθ' ότι η Gloria ήταν το δικό του σχέδιο, απoτέλεσε και το εισιτήριο για την πρακτική του στην Alfa Romeo.
Ο κ. Λιώκης μιλάει με τα καλύτερα λόγια για την Ιταλία, τους Ιταλούς και τη σχολή του. «Μας αγαπούν, είναι φιλόξενοι και αν προσπαθείς και κάποιος πιστέψει σε εσένα, θα επενδύσει πάνω σου και θα σου δώσει ευκαιρίες. Η επαφή με τους καθηγητές είναι επίσης διαφορετική, αφού σε θεωρούν συνεργάτη τους. Η σχολή έχει διασυνδέσεις και δεν απασχολεί ακαδημαϊκούς με την παραδοσιακή έννοια, αλλά ανθρώπους της αγοράς, οι οποίοι σχολούν από τις δουλειές τους στην αυτοκινητοβιομηχανία και έρχονται το απόγευμα για μάθημα. Ετσι, όταν αποφοιτήσεις, έχεις πια επαφές για να εισέλθεις στη βιομηχανία» εξηγεί.
Υπογραμμίζει μάλιστα ότι το Iνστιτούτο στάθηκε δίπλα του όταν η οικογένειά του άρχισε να αντιμετωπίζει δυσκολίες στο να πληρώσει το δεύτερο έτος του master και ο ίδιος κινδύνευε να το εγκαταλείψει. «Με κάλεσαν και μου προσέφεραν 50% υποτροφία. Αν είμαι εδώ, είναι γιατί κάποιος πίστεψε σε μένα και πήρε το ρίσκο να με βοηθήσει, έξω από τη γραφειοκρατία και τον κανονισμό» σημειώνει ο κ. Λιώκης.
Εξαίρει επίσης τη γνώση που έλαβε από το ΤΕΙ Κοζάνης, το οποίο, όπως λέει, του προσέφερε το τεχνολογικό υπόβαθρο για να μπορεί να σχεδιάζει έχοντας τη χρηστικότητα. «Πρέπει να θυμάσαι τι είναι το αυτοκίνητο. Για μένα είναι ένα έργο τέχνης, μορφή έκφρασης και μόδα, αλλά δεν παύει να αποτελεί ένα μέσο που σε μετακινεί» τονίζει.
Μια ιδέα που έγινε πρόκληση
Η ιδέα για την Gloria ξεκίνησε ως σκίτσο τον Οκτώβριο του 2012, τον Δεκέμβριο είχε γίνει μοντέλο από πηλό και από τον Ιανουάριο ξεκίνησε να μεταμορφώνεται σε αυτοκίνητο. Η μεγάλη πρόκληση για τον κ. Λιώκη ήταν ότι ως λάτρης του αυτοκινήτου προβληματιζόταν για το πώς θα μπορούσε να εξελίξει τη φόρμα της Alfa Romeo, αφού τη θεωρεί κορυφαία. «Ηταν μεγάλη πρόκληση να φτιάξεις ένα αυτοκίνητο για μια φίρμα που φημίζεται για τα όμορφα αυτοκίνητά της» σημειώνει.
Η δυσκολία ήταν, όπως λέει, να κάνει την Gloria, ένα αυτοκίνητο σεντάν, να μοιάζει περισσότερο με σπορ κουπέ, σύμφωνα πάντα με τις σύγχρονες τάσεις. Η Gloria είναι σχεδιασμένη για να δέχεται μοτέρ V6 και V8, η διάταξη είναι τοποθετημένη κατά μήκος, το αυτοκίνητο είναι «πισωκίνητο» και το κιβώτιο των ταχυτήτων βρίσκεται στον πίσω άξονα για τη μέγιστη κατανομή του βάρους και καλύτερο κράτημα. Είναι ένα όχημα τεσσάρων θέσεων και υψηλών επιδόσεων και, όπως λέει ο σχεδιαστής του, θα του άρεσε η ιδέα ενός προσιτού συνόλου με τούρμπο μοτέρ 1.800 κυβικών που αποδίδει 240 άλογα.
Ελλειψη κεφαλαίων και γραφειοκρατία
Μακρινό όνειρο η αυτοκινητοβιομηχανία στην Ελλάδα
Για τον 24χρονο σχεδιαστή το μεγάλο του παράπονο ήταν ότι έπρεπε να πάει στο εξωτερικό για να ασχοληθεί με το αυτοκίνητο. «Στην Ελλάδα είναι σαν να υπάρχει πόλεμος σε οποιονδήποτε πάει να ασχοληθεί με το αυτοκίνητο. Υπάρχουν αξιόλογοι άνθρωποι οι οποίοι επειδή έμειναν στην Ελλάδα σκαλώνουν στη γραφειοκρατία και στην έλλειψη κεφαλαίων» σημειώνει.
«Δεν υστερούμε σε τίποτε στη χώρα μας. Υπάρχουν πάρα πολύ αξιόλογα άτομα, σχεδιαστές και μηχανικοί. Το πρόβλημα είναι η γραφειοκρατία και η έλλειψη κεφαλαίων. Αν έρθουν τα χρήματα και οι επενδύσεις και το πιστέψουμε, μπορούμε να τα κάνουμε καλύτερα από οποιονδήποτε Γερμανό ή Ιάπωνα. Η Ελλάδα όμως δεν μας δίνει έδαφος και αυτό είναι λυπηρό. Ξέρω Ελληνες που προσπαθούν να αναβιώσουν την αυτοκινητοβιομηχανία στην Ελλάδα και βρίσκουν διαρκώς εμπόδια. Αυτό είναι τραγικό» λέει ο κ. Αλ. Λιώκης.
Μάλιστα, υπογραμμίζει ότι η Τουρκία, ακριβώς διότι έβαλε μπρος ένα σχέδιο, το οποίο και τήρησε, έχει δημιουργήσει 300.000 θέσεις εργασίας στην αυτοκινητοβιομηχανία. «Γιατί γίνεται εκεί και όχι στην Ελλάδα; Γιατί το εργοστάσιο της Nissan, του Citroën Pony, της Renault Farma ή της Pirelli δεν υπάρχει ποια;» διερωτάται.
ΠΗΓΗ: ΤΟ ΒΗΜΑ
Η Gloria, ένα πρωτότυπο μοντέλο φτιαγμένο από πολυμερές πλαστικό, δεν έχει μηχανή, όμως φαίνεται σαν αληθινό αυτοκίνητο καθώς διαθέτει κανονικές ρόδες και φρένα. «Δεν γνωρίζω αν η Alfa Romeo θα επιχειρήσει να ξεκινήσει την παραγωγή του. Εφόσον όμως μπει στη γραμμή παραγωγής, θα πρέπει να γίνουν κάποιες αλλαγές στον σχεδιασμό όπως επιβάλλουν διάφοροι κανονισμοί» σημειώνει ο κ. Λιώκης στο «Βήμα», επισημαίνοντας ότι το αυτοκίνητο σχεδιάστηκε ούτως ώστε να «φοριέται» στην πλατφόρμα της Maserati Ghibli.
Από μικρός ήταν παθιασμένος με το αυτοκίνητο ο έλληνας σχεδιαστής, που σπούδασε Βιομηχανικό Σχέδιο στο ΤΕΙ Κοζάνης. «Εφτιαξα ένα πορτφόλιo, το έστειλα στο Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Ντιζάιν (IED) και έγινα δεκτός» λέει ο κ. Αλ. Λιώκης.
Ο σχεδιαστής είναι ένας από τους 20 μεταπτυχιακούς φοιτητές, οι οποίοι, όπως ορίζει ο κανόνας της σχολής, δημιουργούν κάθε χρόνο ένα πρωτότυπο μοντέλο αυτοκινήτου δουλεύοντας μέσα από τις ίδιες τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Ετσι εφέτος ήταν η σειρά της Alfa Romeo· όπως σημειώνει όμως, «για να φθάσουμε στην Gloria προηγήθηκε μια αυστηρή διαδικασία επιλογής».
«Να κάνεις το χόμπι επάγγελμα»
Πάντως, όπως λέει, το μυστικό της επιτυχίας είναι να μπορέσεις να κάνεις το χόμπι δουλειά και να κάνεις αυτό που σου αρέσει και τίποτε παραπάνω. «Το να ασχοληθώ με το αυτοκίνητο ήταν το όνειρό μου από παιδί» λέει. Η αγάπη του για το αυτοκίνητο ξεκίνησε όταν ήταν 13 ετών. «Μαζί με τον αδελφό μου βρήκαμε έναν εγκαταλελειμμένο "βάτραχο" σε άθλια κατάσταση, δηλαδή ένα Citroën DS, και ο θείος μας μάς βοήθησε να το αγοράσουμε, κρυφά από τους γονείς μας. Μετά βρήκαμε και φτιάξαμε και άλλον "βάτραχο", έγινα φανοποιός και έκανα φανοβαφές. Φτιάχνουμε και άλλα κλασικά αυτοκίνητα. Η Citroën DS ήταν βασική πηγή έμπνευσης για μένα» τονίζει.
Το αρχικό ζητούμενο ήταν μια Alfa Romeo τύπου berlina (δηλαδή sedan), που θα προορίζεται για την Ασία και την Αμερική, προκειμένου να κάνει η εταιρεία είσοδο σε νέες αγορές. «Στην αρχή παρουσιάσαμε 20 προτάσεις - μία ο καθένας -, οι οποίες στη συνέχεια βάσει των κατευθύνσεων που μας δόθηκαν έγιναν 10, τις οποίες δουλέψαμε σε μοντέλο από πηλό κλίμακας 1:5. Τότε ήρθε ο γενικός υπεύθυνος Ντιζάιν του ομίλου της Alfa Romeo κ. Λορέντσο Ραματσότι και επέλεξε το δικό μου σχέδιο, στο οποίο έδωσε και το όνομα Gloria, διότι κατά παράδοση τα μοντέλα της εταιρείας έχουν γυναικεία ονόματα που συνήθως ξεκινούν από G» σημειώνει ο κ. Λιώκης.
Επειτα μπήκαν στο εργοστάσιο και άρχισαν να δουλεύουν την ανάπτυξη του μοντέλου, βελτιώνοντας λάθη και τελειοποιώντας το αυτοκίνητο, το οποίο τελικά φτιάχτηκε και παρουσιάστηκε ως αυτοκίνητο του IED σε συνεργασία με την Alfa Romeο. Οπως αναφέρει ο έλληνας σχεδιαστής, η ομάδα του άκουσε πολύ καλά λόγια από τους ανθρώπους της αγοράς, διότι έκανε επαγγελματική δουλειά, σεβόμενη την παράδοση της Alfa Romeo, ενώ οι επισκέπτες της έκθεσης ρωτούσαν με περιέργεια αν το μοντέλο θα βγει στην παραγωγή. Μάλιστα για τον κ. Λιώκη, καθ' ότι η Gloria ήταν το δικό του σχέδιο, απoτέλεσε και το εισιτήριο για την πρακτική του στην Alfa Romeo.
Ο κ. Λιώκης μιλάει με τα καλύτερα λόγια για την Ιταλία, τους Ιταλούς και τη σχολή του. «Μας αγαπούν, είναι φιλόξενοι και αν προσπαθείς και κάποιος πιστέψει σε εσένα, θα επενδύσει πάνω σου και θα σου δώσει ευκαιρίες. Η επαφή με τους καθηγητές είναι επίσης διαφορετική, αφού σε θεωρούν συνεργάτη τους. Η σχολή έχει διασυνδέσεις και δεν απασχολεί ακαδημαϊκούς με την παραδοσιακή έννοια, αλλά ανθρώπους της αγοράς, οι οποίοι σχολούν από τις δουλειές τους στην αυτοκινητοβιομηχανία και έρχονται το απόγευμα για μάθημα. Ετσι, όταν αποφοιτήσεις, έχεις πια επαφές για να εισέλθεις στη βιομηχανία» εξηγεί.
Υπογραμμίζει μάλιστα ότι το Iνστιτούτο στάθηκε δίπλα του όταν η οικογένειά του άρχισε να αντιμετωπίζει δυσκολίες στο να πληρώσει το δεύτερο έτος του master και ο ίδιος κινδύνευε να το εγκαταλείψει. «Με κάλεσαν και μου προσέφεραν 50% υποτροφία. Αν είμαι εδώ, είναι γιατί κάποιος πίστεψε σε μένα και πήρε το ρίσκο να με βοηθήσει, έξω από τη γραφειοκρατία και τον κανονισμό» σημειώνει ο κ. Λιώκης.
Εξαίρει επίσης τη γνώση που έλαβε από το ΤΕΙ Κοζάνης, το οποίο, όπως λέει, του προσέφερε το τεχνολογικό υπόβαθρο για να μπορεί να σχεδιάζει έχοντας τη χρηστικότητα. «Πρέπει να θυμάσαι τι είναι το αυτοκίνητο. Για μένα είναι ένα έργο τέχνης, μορφή έκφρασης και μόδα, αλλά δεν παύει να αποτελεί ένα μέσο που σε μετακινεί» τονίζει.
Μια ιδέα που έγινε πρόκληση
Η ιδέα για την Gloria ξεκίνησε ως σκίτσο τον Οκτώβριο του 2012, τον Δεκέμβριο είχε γίνει μοντέλο από πηλό και από τον Ιανουάριο ξεκίνησε να μεταμορφώνεται σε αυτοκίνητο. Η μεγάλη πρόκληση για τον κ. Λιώκη ήταν ότι ως λάτρης του αυτοκινήτου προβληματιζόταν για το πώς θα μπορούσε να εξελίξει τη φόρμα της Alfa Romeo, αφού τη θεωρεί κορυφαία. «Ηταν μεγάλη πρόκληση να φτιάξεις ένα αυτοκίνητο για μια φίρμα που φημίζεται για τα όμορφα αυτοκίνητά της» σημειώνει.
Η δυσκολία ήταν, όπως λέει, να κάνει την Gloria, ένα αυτοκίνητο σεντάν, να μοιάζει περισσότερο με σπορ κουπέ, σύμφωνα πάντα με τις σύγχρονες τάσεις. Η Gloria είναι σχεδιασμένη για να δέχεται μοτέρ V6 και V8, η διάταξη είναι τοποθετημένη κατά μήκος, το αυτοκίνητο είναι «πισωκίνητο» και το κιβώτιο των ταχυτήτων βρίσκεται στον πίσω άξονα για τη μέγιστη κατανομή του βάρους και καλύτερο κράτημα. Είναι ένα όχημα τεσσάρων θέσεων και υψηλών επιδόσεων και, όπως λέει ο σχεδιαστής του, θα του άρεσε η ιδέα ενός προσιτού συνόλου με τούρμπο μοτέρ 1.800 κυβικών που αποδίδει 240 άλογα.
Ελλειψη κεφαλαίων και γραφειοκρατία
Μακρινό όνειρο η αυτοκινητοβιομηχανία στην Ελλάδα
Για τον 24χρονο σχεδιαστή το μεγάλο του παράπονο ήταν ότι έπρεπε να πάει στο εξωτερικό για να ασχοληθεί με το αυτοκίνητο. «Στην Ελλάδα είναι σαν να υπάρχει πόλεμος σε οποιονδήποτε πάει να ασχοληθεί με το αυτοκίνητο. Υπάρχουν αξιόλογοι άνθρωποι οι οποίοι επειδή έμειναν στην Ελλάδα σκαλώνουν στη γραφειοκρατία και στην έλλειψη κεφαλαίων» σημειώνει.
«Δεν υστερούμε σε τίποτε στη χώρα μας. Υπάρχουν πάρα πολύ αξιόλογα άτομα, σχεδιαστές και μηχανικοί. Το πρόβλημα είναι η γραφειοκρατία και η έλλειψη κεφαλαίων. Αν έρθουν τα χρήματα και οι επενδύσεις και το πιστέψουμε, μπορούμε να τα κάνουμε καλύτερα από οποιονδήποτε Γερμανό ή Ιάπωνα. Η Ελλάδα όμως δεν μας δίνει έδαφος και αυτό είναι λυπηρό. Ξέρω Ελληνες που προσπαθούν να αναβιώσουν την αυτοκινητοβιομηχανία στην Ελλάδα και βρίσκουν διαρκώς εμπόδια. Αυτό είναι τραγικό» λέει ο κ. Αλ. Λιώκης.
Μάλιστα, υπογραμμίζει ότι η Τουρκία, ακριβώς διότι έβαλε μπρος ένα σχέδιο, το οποίο και τήρησε, έχει δημιουργήσει 300.000 θέσεις εργασίας στην αυτοκινητοβιομηχανία. «Γιατί γίνεται εκεί και όχι στην Ελλάδα; Γιατί το εργοστάσιο της Nissan, του Citroën Pony, της Renault Farma ή της Pirelli δεν υπάρχει ποια;» διερωτάται.
ΠΗΓΗ: ΤΟ ΒΗΜΑ