Header Ads

Πόσες θέσεις εργασίας θα δημιουργηθούν από την κατασκευή του ΤΑΠ - Θα προχωρήσει με fast track

Ως μία πολύ σημαντική και σπουδαία απόφαση για την χώρα, με πολλές θετικές παραμέτρους, η οποία υπόσχεται γεωστρατηγική αναβάθμιση και δημιουργεί θετικό επενδυτικό κλίμα, χαρακτήρισε την Παρασκευή την επιλογή του αγωγού TAP ο υπουργός Περιβάλλοντος, κ. Γιάννης Μανιάτης.


Όπως τόνισε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου, θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας -περί τις 10.000 κατά την διάρκεια κατασκευής του αγωγού-, θα ενισχυθεί η εγχώρια βιομηχανία, το δημόσιο θα αποκομίσει έσοδα ύψους 320 εκατ. ευρώ για τα επόμενα 15 χρόνια, ενώ η εισροή ενός δισ. κυβικών μέτρων Αζέρικου φυσικού αερίου, σε συνδυασμό με την μελλοντική επαναδιαπραγμάτευση της τιμής του Ρωσικού φυσικού αερίου, θα οδηγήσει σε αποσυμφόρηση των τιμών. Μάλιστα, η Ελλάδα θα συμμετέχει με ποσοστό τουλάχιστον 5% στην εταιρία λειτουργίας του TAP.

Όπως εξήγησε τόσο ο κ. Μανιάτης όσο και ο υφυπουργός, κ. Ασημάκης Παπαγεωργίου, η ομάδα εργασίας του TAP θα συσταθεί τις επόμενες ημέρες και θα αναλάβει την εκπόνηση του οδικού χάρτη ενεργειών για τον αγωγό, που θα είναι έτοιμος έως τον Σεπτέμβριο. Το ΥΠΕΚΑ αναμένει την έναρξη των εργασιών την Άνοιξη του 2014, το σχέδιο θα προχωρήσει με τη μέθοδο του Fast Track, ενώ ο αγωγός θα είναι έτοιμος το αργότερο έως το 2019. Ακόμη, οι κ.κ. Μανιάτης και Παπαγεωργίου αποκάλυψαν πλήθος συναντήσεων με ξένους αξιωματούχους και εκπροσώπους της Κοινοπραξίας του TAP, οι οποίες παρέμειναν όλο αυτό τον καιρό μυστικές.

Όπως τόνισε ο κ. Μανιάτης, με τον TAP υλοποιείται η επιλογή της Ε.Ε. για διαφοροποίηση των πηγών τροφοδοσίας και την ενίσχυση της ασφάλειας του εφοδιασμού Φυσικού Αερίου στην Ευρώπη. Επίσης, σημείωσε ότι η επιλογή του αγωγού αποτελεί μία σταθερή εθνική θέση που έγινε σεβαστή από όλες τις κυβερνήσεις, κάνοντας έκανε μία ιστορική αναδρομή στο πρόσφατο παρελθόν για να δείξει τις προσπάθειες που χρειάστηκαν προκειμένου να καρποφορήσει το σχέδιο και να ξεπεραστούν οι δυσκολίες.

Τα λόμπι ήταν ενάντια στον TAP

Όπως συμπλήρωσε, αρχικά τα λόμπι υπέρ του ανταγωνιστικού Nabucco ήταν πανίσχυρα σε Ευρώπη και ΗΠΑ, όμως στη συνέχεια επικράτησε διαφάνεια, τεχνοκρατική προσέγγιση, οικονομική αξιολόγηση και το κριτήριο της ασφαλούς υλοποίησης. Μάλιστα, ο κ. Μανιάτης εξήρε τις προσπάθειες τόσο του πρωθυπουργού, κ. Αντώνη Σαμαρά όσο και του υφυπουργού Περιβάλλοντος για την επιτυχή εξέλιξη του σχεδίου, μιλώντας για τη συμβολή τους σε «κρίσιμες, ιστορικές στιγμές».

Ο κ. Μανιάτης συνεχάρη τον κ. Παπαγεωργίου, τον άνθρωπο «που πήρε το θέμα στην πλάτη του και στήριξε αποφασιστικά την συγκεκριμένη εθνική πρωτοβουλία», καθώς και τους πρέσβεις της Ελλάδας στο Μπακού και του Αζερμπαϊτζάν, κ.κ. Μεταξά και Μουσταφάγιεφ, αντίστοιχα, που «βοήθησαν αποφασιστικά», όπως είπε, αλλά και τη Μόνιμη Αντιπροσωπεία της Ελλάδας στις Βρυξέλλες.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος σημείωσε ότι η επιλογή του TAP σε συνδυασμό με το ενδεχόμενο δημιουργίας κάθετων ενεργειακών αξόνων και τον αγωγό IGB δημιουργεί «καλύτερο κλίμα και εξαιρετικά θετική προοπτική. Όπως τόνισε, ο TAP θα συνδεθεί «θετικά με τις προσπάθειες της Ελλάδας για την αξιοποίηση των ελληνικών κοιτασμάτων υδρογονανθράκων» είπε ο κ. Μανιάτης.

Πλήθος μυστικών συναντήσεων

Ο υπουργός Περιβάλλοντος αποκάλυψε ότι τα τελευταία τρία χρόνια συναντήθηκε με την Κοινοπραξία του TAP «πάνω από 15 φορές» σε ραντεβού που «δεν πήραν δημοσιότητα ούτε έπρεπε» διότι πραγματεύονται «λεπτά ζητήματα».

Σύμφωνα με τον κ. Παπαγεωργίου, πρόκειται για μία «μεγάλη μέρα για την χώρα» διότι «το όραμα έγινε πραγματικότητα». Ο υφυπουργός Περιβάλλοντος έκανε μία ευρεία ανασκόπηση στα γεγονότα που προηγήθηκαν της απόφασης, όπως η κλειστή συνάντηση, που έγινε πέρυσι το καλοκαίρι με τον πρωθυπουργό και τον πρώην υπουργό Εξωτερικών, κ. Δημήτρη Αβραμόπουλο, όπου ερρίφθη ο κύβος για τον TAP, αφού εκτιμήθηκε ότι τα γεωπολιτικά οφέλη θα ήταν «τεράστιας σημασίας« για τη χώρα, διότι η Ελλάδα θα γινόταν ενεργειακός κόμβος, ενώ θα υποδεχόταν Αζέρικο φυσικό αέριο.

Στη συνέχεια, διηγήθηκε, έγινε το ταξίδι στη Ρώμη, όπου υπεγράφη Μνημόνιο Συνεργασίας με τους Ιταλούς, που έπειτα έγινε τριμερές, ενώ αργότερα στη Νέα Υόρκη υπεγράφη διακρατική συμφωνία, ενώ ταυτόχρονα εκτυλίσσονταν επαφές τόσο με τους Αζέρους όσο με την κοινοπραξία. «Έχω χάσει τον αριθμό των συναντήσεων. Σε ανώτατο επίπεδο, γινόντουσαν συζητήσεις επί όλων των θεμάτων» είπε ο κ. Παπαγεωργίου.

Μάλιστα, ο υφυπουργός Περιβάλλοντος αποκάλυψε ότι σε επαφές του με τον επίτροπο Ενέργειας της Ε.Ε. Γκίντερ Έτινγκερ, του είχε μεταφέρει την -αρχικά- αρνητική στάση της Κομισιόν για τον TAP. «Στην αρχή ήταν πάρα πολύ δύσκολο, στην πορεία όμως έγινε πιο βατό το πεδίο επαφής με τον επίτροπο» σημείωσε και τόνισε ότι η Ε.Ε άρχισε να αντιλαμβάνεται ότι η διέλευση από την Ελλάδα είναι «περισσότερο συμφέρουσα για την Ευρώπη και πιο σύντομη, αλλά και μπορεί να καλύψει την διεθνικότητα που ζητούσαν οι Βρυξέλλες».

Έχοντας κλείσει μία σειρά από διεθνείς συμφωνίες, οργανώθηκε ταξίδι στο Μπακού κι έγιναν αρκετές συναντήσεις με τους Αζέρους «που δεν δημοσιοποιήθηκαν» οι οποίες κορυφώθηκαν με την πρόσφατη επίσκεψη του πρωθυπουργού, επιστρέφοντας από την Κίνα. Εκείνη η συνάντηση μεταξύ των κ.κ. Σαμαρά και Αλίγιεφ, που ήταν προγραμματισμένη για 20 λεπτά διήρκησε τελικώς μία ώρα και 10 λεπτά κι έγινε ευρεία ανάλυση του πρότζεκτ του TAP, ενώ συμφωνήθηκε η μεγαλύτερη δυνατή συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών, που μεταξύ άλλων οδήγησε και στην κατάθεση προσφοράς για τον ΔΕΣΦΑ από την SOCAR, βασικού μετόχου του κοιτάσματος Sah Deniz.

Ο υφυπουργός Περιβάλλοντος είπε ότι το τελευταίο διάστημα έγιναν επαφές μεταξύ του Επιτρόπου Έτινγκερ, του πρόεδρου της Κομισιόν, κ. Ζοζέ Μπαρόζο και του Επιτρόπου Χρηματοοικονομικών Θεμάτων, κ. Όλι Ρεν, ενώ υπήρξαν και τηλεφωνικές επαφές μεταξύ του κ. Σαμαρά και του κ. Αλίγιεφ, αλλά και πάρα πολλές συναντήσεις με την BP και την SOCAR.

Οι τεχνοοικονομικές λεπτομέρειες ήταν τόσες πολλές που έως τα μεσάνυχτα της Πέμπτης, Ελλάδα και Κοινοπραξία συζητούσαν φορολογικά και άλλα θέματα με βάση τις προβλέψεις της επόμενης 25ετίας.

Προς μείωση τιμών

Όπως τόνισε ο κ. Παπαγεωργίου, η ΔΕΠΑ έχει υποβάλει προσφορά και διαπραγματεύεται με την κοινοπραξία για να διοχετευθεί στην Ελλάδα ένα δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου μέσω του TAP, ο οποίος αρχικά θα μεταφέρει 10 δισ. κυβικά μέτρα και στη συνέχεια 20 δισ. κυβικά μέτρα.

Αυτό το 1 δισ. κυβικά μέτρα που θα μπει στη χώρα εκτιμάται ότι θα ρίξει και τις τιμές, σε συνδυασμό με την μελλοντική διαπραγμάτευση που θα γίνει με την Gazprom. «Στο αέριο όσο μεγαλώνει το καλάθι προμηθειών τόσο θα είναι προς όφελος για τον τελικό καταναλωτή» δήλωσε ο κ. Μανιάτης.

Η Ελλάδα θα συμμετέχει στην Κοινοπραξία

Ο κ. Παπαγεωργίου τόνισε ότι η Ελλάδα θα συμμετάσχει στην Κοινοπραξία λειτουργίας του TAP αμά τη κατασκευή του, με ποσοστό που τελεί υπό διαπραγμάτευση, αλλά σίγουρα θα είναι ανώτερο του 5%. Η διάρκεια ζωής του TAP είναι 25 έτη, ενώ οι αγωγοί θα διαρκέσουν τουλάχιστον 40, ίσως και περισσότερο εάν συντηρηθούν σωστά.

Η συμφωνία θα συνοδεύεται με δυνατότητα επέκτασης. Επόμενο βήμα η σύσταση κοινής ομάδας εργασίας, που θα γίνει το ερχόμενο 15ήμερο υπό τον συντονισμό του ΥΠΕΚΑ και με τη συμμετοχή των συναρμόδιων υπουργείων και της κοινοπραξίας, η οποία θα καταλήξει έως τον Σεπτέμβριο στον οδικό χάρτη για την υλοποίηση του έργου.

Σε πρώτη φάση, θα γίνουν οι προπαρασκευαστικές μελέτες και οι αδειοδοτήσεις, ενώ η κατασκευή θα γίνει με την μέθοδο του fast track ως έργου εθνικής σημασίας. Σύμφωνα με τον κ. Μανιάτη, «η ελληνική κυβέρνηση δηλώνει ότι η συνολική αδειοδότηση από το δημόσιο θα γίνει σε χρόνους ρεκόρ».

Φορολογικά έσοδα 320 εκατ. ευρώ

Τα φορολογικά έσοδα έχουν υπολογιστεί σε 320 εκατ. ευρώ για την 15εταία, ενώ η κοινοπραξία δεν θα καταβάλει τέλη διέλευσης ως διεθνής ιδιωτικός αγωγός. Οι εργασίες θα ξεκινήσουν την Άνοιξη του 2014 με ορίζοντα ολοκλήρωση έως το 2018, ανάλογα βέβαια τις συνθήκες των έργων.

«Τα ενεργειακά δεδομένα μπορεί να αλλάξουν. Το γεγονός ότι πριν κανείς δεν μιλούσε για κοιτάσματα υδρογονανθράκων στη Νοτιοανατολική Ευρώπη είναι άλλη μία διδακτική ιστορία» κατέληξε ο υπουργός Περιβάλλοντος.

Π. Καμμένος: «Η κυβέρνηση να ξυπνήσει από το success dream»

Την άποψη ότι «το success story εγκαταλείφθηκε» εξέφρασε ο πρόεδρος των Ανεξάρτητων Ελλήνων, Πάνος Καμμένος, αναφερόμενος στις εξελίξεις με τον αγωγό ΤΑΡ.

«Καλούμε τον κ. πρωθυπουργό να ξυπνήσει από το success dream και να δει την πραγματικότητα της ανεργίας, της ύφεσης και των αυτοκτονιών. Καλό ξημέρωμα» πρόσθεσε.

ΚΚΕ: Ο λαός δεν έχει λόγους να πανηγυρίζει

Ο ελληνικός λαός έχει πείρα ετών από μεγάλα λόγια και πανηγυρισμούς, όπως οι σημερινοί με αφορμή τον αγωγό TAP» σχολιάζει το γραφείο Τύπου του ΚΚΕ σχετικά με τη συμφωνία για το νέο αγωγό.

»Στην πραγματικότητα, οι μόνοι που έχουν λόγο να πανηγυρίζουν για τον αγωγό ΤΑΡ και τη σχετική παράδοση του ΔΕΣΦΑ στην αζερική Socar είναι η άρχουσα τάξη, οι μονοπωλιακοί όμιλοι και τα ευρωατλαντικά ιμπεριαλιστικά κέντρα» επισημαίνει.

Το ΚΚΕ εκτιμά ότι η συμφωνία δεν διασφαλίζει χαμηλές τιμές για την εγχώρια αγορά, ενώ συνοδεύεται και από τις αρνητικές συνέπειες που θα έχει η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ.

«Αυτές θα οδηγήσουν σε επιβάρυνση της λαϊκής κατανάλωσης, σε επιδείνωση της θέσης των εργαζόμενων του κλάδου, σε ανάπτυξη και συντήρηση του εγχώριου δικτύου μεταφοράς με γνώμονα το καπιταλιστικό κέρδος»

» Κυρίως όμως η συμφωνία εγκυμονεί κινδύνους για ακόμα μεγαλύτερη εμπλοκή της χώρας στη διαπάλη μεταξύ ευρωατλαντικών και ρωσικών ενεργειακών σχεδίων στην ευρύτερη περιοχή της Νότιας Ευρώπης και της Ανατολικής Μεσογείου».

»Η ελληνική συμμετοχή στο σχέδιο αγωγού ΤΑΡ δεν αξιοποιήθηκε διαπραγματευτικά ούτε καν για να γίνουν βήματα επίλυσης των διαφορών (στο κρίσιμο ζήτημα της ΑΟΖ στο Ιόνιο) με την Αλβανία, από την οποία επίσης διέρχεται ο αγωγός. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι αποτελεί συνειδητή επιλογή που υπηρετεί τα στρατηγικά συμφέροντα της άρχουσας τάξης, στο πλαίσιο των δεσμεύσεων της ΕΕ και του ΝΑΤΟ και ειδικότερα της προτεραιότητας υλοποίησης του νότιου ενεργειακού διαδρόμου μεταφοράς φυσικού αερίου στην ευρωενωσιακή αγορά.

Αυτές οι εξελίξεις φέρνουν στο προσκήνιο την ανάγκη ο λαός με τη δική του εξουσία να διασφαλίσει την αμοιβαία επωφελή διακρατική συνεργασία στον ενεργειακό τομέα για την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών. Γι’ αυτό απαιτείται ριζικά διαφορετικός δρόμος ανάπτυξης με κοινωνικοποίηση των εγχώριων πηγών ενέργειας και των υποδομών, αποδέσμευση απ’ την ΕΕ και το ΝΑΤΟ. Σ’ αυτό το πλαίσιο ο ενιαίος αποκλειστικά κρατικός φορέας ενέργειας θα αξιοποιεί τη διακρατική συνεργασία για την ανάπτυξη ενεργειακών δικτύων και την έρευνα εγχώριων κοιτασμάτων με γνώμονα τη λαϊκή ευημερία».

Πηγη: www.tovima.gr
Από το Blogger.