Header Ads

teachers4europe.gr: Στήριξη των εκπαιδευτικών μέσω της ανοικτής εκπαίδευση

Η πρωτοβουλία «Άνοιγμα της εκπαίδευσης» αποβλέπει στην καλύτερη οργάνωση των εκπαιδευτικών μας συστημάτων σε ό, τι αφορά την παιδαγωγική, το περιεχόμενο και τις υποδομές. Η συνδρομή και των τριών αυτών στοιχείων θα φέρει τα καλύτερα αποτελέσματα.


Όλα τα παιδιά έχουν ανάγκη από καλή εκπαίδευση. Τα σχολεία είναι οι κυριότεροι φορείς της εκπαίδευσης, και χωρίς προσηλωμένους, εμπνευσμένους και άρτια καταρτισμένους εκπαιδευτικούς, τα σχολεία δεν μπορούν να εκπληρώσουν την αποστολή τους. Αυτό είναι ένα από τα σημεία εκκίνησης του «ανοίγματος της εκπαίδευσης», τη νέας μας πρωτοβουλίας που εξασφαλίζει ότι τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι μαθητές θα αποκομίζουν τα οφέλη της ψηφιακής επανάστασης στον τομέα της εκπαίδευσης.

Σήμερα, περισσότερο από το 60 % των παιδιών ηλικίας εννέα ετών στην Ευρωπαϊκή Ένωση φοιτούν σε σχολεία που δεν έχουν ψηφιακό εξοπλισμό, και το 70 % των εκπαιδευτικών δηλώνει ότι δεν λαμβάνει την κατάρτιση που θα επιθυμούσε όσον αφορά τη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών στην τάξη και την προετοιμασία του μαθήματος. Σε πολλές περιπτώσεις τα σχολικά προγράμματα δεν παρέχουν το σωστό πλαίσιο για τη χρήση των νέων τεχνολογιών με σκοπό τη διευκόλυνση της μάθησης.

Οι ανισότητες στη σύνδεση των ανθρώπων στην ψηφιακή εποχή επιφέρουν, επίσης, ανισότητες στον τομέα της εκπαίδευσης. Η πρωτοβουλία «Άνοιγμα της εκπαίδευσης» αποβλέπει στην καλύτερη οργάνωση των εκπαιδευτικών μας συστημάτων σε ό, τι αφορά την παιδαγωγική, το περιεχόμενο και τις υποδομές. Η συνδρομή και των τριών αυτών στοιχείων θα φέρει τα καλύτερα αποτελέσματα.

Δεν μπορούμε να δεχθούμε το ψηφιακό χάσμα στην Ευρώπη. Τόσο σε επίπεδο ΕΕ όσο και σε επίπεδο κρατών μελών πρέπει να υπάρξει μεγαλύτερη χρηματοδότηση των δράσεων που είναι αναγκαίες για την υποστήριξη των τριών αυτών στοιχείων. Ιδίως όταν πρόκειται για την παιδαγωγική, η ποιότητα των εκπαιδευτικών μας είναι υψίστης σημασίας. Έχουμε απόλυτη εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς μας. Τώρα είναι η στιγμή να τους υποστηρίξουμε ώστε να μπορέσουν να αναπτύξουν έναν νέο τρόπο σκέψης που θα επιτρέψει την ενσωμάτωση αυτών των τεχνολογιών στη μαθησιακή διαδικασία.

Έχουμε την πολυτέλεια να κάνουμε τέτοιες δαπάνες σε περίοδο λιτότητας; Η ερώτηση θα έπρεπε να είναι: Έχουμε την πολυτέλεια να μην κάνουμε τέτοιες δαπάνες;

Οι επενδύσεις στον τομέα της εκπαίδευσης είναι η καλύτερη επένδυση που μπορούμε να κάνουμε για τους νέους μας.

Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να κάνουν θαύματα μες στην τάξη, με εντυπωσιακό αντίκτυπο στη ζωή του κάθε μαθητή και των κοινοτήτων. Αλλά σ’ έναν κόσμο όπου τα παιδιά ζουν και αναπνέουν με τις ψηφιακές τεχνολογίες, η διευκόλυνση της μάθησης στην τάξη πρέπει να προσαρμοστεί ανάλογα. Σήμερα, οι εκπαιδευτικοί χρειάζονται νέα εργαλεία για να κάνουν το μάθημά τους ελκυστικό. Ο μάγος έχει ένα κουνέλι και ένα καπέλο· στον 21ο αιώνα, όμως, τα απαραίτητα εργαλεία για το επάγγελμα του εκπαιδευτικού πρέπει να είναι οι ψηφιακές δεξιότητες και ο ψηφιακός εξοπλισμός.

Δεν μπορούμε να δεχτούμε μια κατάσταση στην οποία οι εκπαιδευτικοί αισθάνονται ότι δεν γνωρίζουν αρκετά ώστε να χρησιμοποιήσουν την ψηφιακή τεχνολογία· ή, στην οποία η τεχνολογία εκλαμβάνεται ως απειλή προς τις γνώσεις και το κύρος τους. Οι εκπαιδευτικοί αξίζουν την κατάλληλη κατάρτιση και τον κατάλληλο εξοπλισμό.

Υπάρχουν μερικά απλά πράγματα που μπορεί να κάνει η Ευρωπαϊκή Ένωση για να βοηθήσει. Όπως να διατηρήσει τη διαδικτυακή πύλη του Europa για την ανοικτή εκπαίδευση, η οποία εγκαινιάζεται αυτόν τον μήνα. Αυτή η πύλη παρέχει δωρεάν πόρους, οι οποίοι δεν υπόκεινται σε περιορισμούς πνευματικών δικαιωμάτων, και αποβλέπει στη διευκόλυνση της ψηφιακής διδασκαλίας και στη βελτίωση της μαθησιακής εμπειρίας. Είναι ένας τόπος τον οποίο μπορούν να εξερευνήσουν οι εκπαιδευτικοί μαζί με τους μαθητές ή ο καθένας μόνος του.

Τι γίνεται, λοιπόν, με τη χρηματοδότηση; Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα υποστηρίξει τους στόχους της ανοικτής εκπαίδευσης με κονδύλια από το «Erasmus +» –το νέο πρόγραμμα της ΕΕ για την εκπαίδευση, την κατάρτιση και τη νεολαία– και από το πρόγραμμα «Ορίζοντας 2020», το νέο πρόγραμμα για την έρευνα και την καινοτομία, καθώς και από τα διαρθρωτικά ταμεία της ΕΕ. Μόνο το «Erasmus +» θα παράσχει δεκάδες εκατομμύρια ευρώ για να βοηθήσει τα σχολεία και τα πανεπιστήμια να συνεργαστούν ώστε να μπορέσουν να αξιοποιηθούν τα οφέλη της ψηφιακής επανάστασης. Το σύνολο του εκπαιδευτικού υλικού που θα υποστηρίζεται από το «Erasmus +» θα διατίθεται στο κοινό δωρεάν μέσω ανοικτών αδειών.

Οι δυνατότητες χρηματοδότησης από τα διαρθρωτικά ταμεία και το πρόγραμμα «Ορίζοντας 2020» θα είναι ακόμη μεγαλύτερες: εναπόκειται στα κράτη μέλη και τις περιφερειακές αρχές να θέσουν ως προτεραιότητα τις υποδομές ΤΠΕ και την κατάρτιση των εκπαιδευτικών.

Η φιλοδοξία μας είναι τα άτομα κάθε ηλικίας στην Ευρώπη να επωφελούνται από νέες μεθόδους μάθησης, έτσι ώστε οι πολίτες μας να είναι πιο δημιουργικοί, πιο καινοτόμοι, να έχουν πιο επιχειρηματικό πνεύμα και μεγαλύτερες δυνατότητες απασχόλησης.

Το άνοιγμα της εκπαίδευσης θα βοηθήσει τους μεν καθηγητές από φύλακες να γίνουν οδηγοί, τη δε εκπαίδευση να γίνει πιο προσβάσιμη, έτσι ώστε όλοι, από το σχολείο μέχρι το «πανεπιστήμιο της ζωής», να είναι επιβιβασμένοι στην ψηφιακή υπερταχεία.

Αυτό είναι το μήνυμα που στέλνουμε σε όλους τους εκπαιδευτικούς με την ευκαιρία της διεθνούς ημέρας των εκπαιδευτικών στις 5 Οκτωβρίου. Τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή για μια πραγματική αλλαγή!

Των:

Neelie Kroes, Αντιπροέδρου της Επιτροπής, αρμόδιας για το ψηφιακό θεματολόγιο
Ανδρούλλας Βασιλείου, Επιτρόπου αρμόδιας για θέματα εκπαίδευσης, πολιτισμού, πολυγλωσσίας και νεολαίας

http://teachers4europe.gr/newsite/
Από το Blogger.