Ραχήλ Μακρή: Η μόνη βία που υφίσταται είναι αυτή της πολιτικής σας
ΟΜΙΛΙΑ ΤΗΣ ΤΟΜΕΑΡΧΟΥ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΤΩΝ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΡΑΧΗΛ ΜΑΚΡΗ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΤΗΣ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗΣ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ ΤΩΝ ΜΕΓΑΛΩΝ ΟΔΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ
Με το νομοσχέδιο που κατέθεσε η Συγκυβέρνηση δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για τη μεγαλύτερη ίσως πλειοδοσία εις βάρος του δημοσίου συμφέροντος που συντελέστηκε στη σύγχρονη ελληνική ιστορία.
Ταυτόχρονα, αποκαλύπτεται η νομοθετική σας ανικανότητα και το ερώτημα «ποιος κυβερνά αυτόν τον τόπο;» βρίσκει αδιαμφισβήτητη απάντηση.
Πλέον ούτε οι επικοινωνιολόγοι ούτε ο επιχειρούμενος αποπροσανατολισμός μέσω των κατευθυνόμενων και διαπλεκόμενων Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης δεν δύνανται να σας παρέχουν άλλοθι.
Η αλαζονεία σας οδηγεί στην παραδοχή ότι ζητήσατε από τους νομικούς σας συμβούλους να απευθυνθούν στους εργολάβους για να μπουν συγκεκριμένες διατάξεις.
Γιατί δεν λέτε καθαρά ότι η χώρα διοικείται από εργολάβους, καναλάρχες του εσωτερικού και τους τοκογλύφους του εξωτερικού και εσείς βρίσκεστε στη μέση για να συμβιβάσετε τις απαιτήσεις και να εκποιείτε ό,τι γενιές Ελλήνων δημιούργησαν με βάσανα και θυσίες;
Την ώρα που οι νομικοί σας σύμβουλοι απευθύνονται στους παραχωρησιούχους για τις διατάξεις του νομοθετήματος που καταθέσατε, η Κυβέρνησή σας διαλύει τις κρατικές δομές ελέγχου και εξασφάλισης του δημοσίου χρήματος.
Αναλυτικότερα, κλείσατε έναν κερδοφόρο δημόσιο φορέα, το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας, γιατί διέθετε τη δυνατότητα ελέγχου των συγκεκριμένων έργων στους αυτοκινητόδρομους.
Μην κρύβεστε πίσω από το δάκτυλό σας. Το κλείσατε γιατί είχε γνώσεις διαχείρισης, διοικητική εμπειρία και την υποδομή για τη διασφάλιση των εσόδων των διοδίων. Το κλείσατε με τη δικαιολογία της μείωσης των δαπανών και στην ουσία στερήσατε την τελευταία δυνατότητα του δημοσίου να διατηρήσει τον έλεγχο από τα έσοδα των διοδίων.
Παράλληλα, για να καλύψετε την αποδόμηση του ελεγκτικού ιστού προς όφελος των «ημετέρων» εργολάβων, εφευρίσκετε τον όρο του «ανεξάρτητου μηχανικού», ο οποίος όμως δεν είναι δημόσιος υπάλληλος και δεν έχει καμία υποχρέωση να προασπίσει το δημόσιο συμφέρον. Αυτό δεν σας το λέμε μόνο εμείς, αλλά και ο Πρόεδρος του ΤΕΕ, που υπογράμμισε ότι για έργα με τόσο μεγάλα ποσοστά χρηματοδότησης του δημοσίου πρέπει να εμπλέκονται και οι αρμόδιοι μηχανικοί του δημοσίου.
Όλες αυτές οι ενέργειες συντελούνται για να καλύψουν την ουσία, η οποία είναι ότι νομοθετείτε για να ορίσετε μόνο τις υποχρεώσεις του ελληνικού δημοσίου, χωρίς να ενδιαφέρεσθε να αναφέρετε έστω και μία υποχρέωση των εργολάβων. Η πρωτοβουλία σας οδηγεί το δημόσιο να αναλάβει όλα τα ρίσκα -και το ρίσκο της κατασκευής και το ρίσκο της χρηματοδότησης και το ρίσκο που προκύπτει από τη μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου- και φυσικά, παρόλο που αναλαμβάνει όλο αυτό τον κίνδυνο, παράλληλα πρέπει να πληρώνει τον εργολάβο, χωρίς ο τελευταίος να έχει καμία απολύτως υποχρέωση.
Συγχαρητήρια, λοιπόν! Δεν μπορούμε να φανταστούμε ευνοϊκότερη διάταξη για τους εργολάβους, ακόμη και αν κατέθεταν απευθείας τις νομοθετικές τους προτάσεις στο Κοινοβούλιο!
Το δεύτερο γεγονός που επιχειρείτε να αποκρύψετε από τον ελληνικό λαό είναι ότι το πραγματικό κόστος των έργων οδοποιίας είναι πολύ μικρότερο των προϋπολογισθέντων. Για να το πετύχετε αυτό, χρησιμοποιείτε αδιαφανείς και ομιχλώδεις διαδικασίες ανάθεσης, αλλά και εποπτείας. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Αττικής Οδού. Όσο και αν ο ιδιοκτήτης της ΑΚΤΩΡ -που, όλως τυχαίως, τις περισσότερες φορές επιλέγεται στους διαγωνισμούς των έργων- υποστηρίζει ότι δεν έχει κερδίσει από την εκμετάλλευση της Αττικής Οδού, που από το 2003 καρπώνεται, αρκεί η στοιχειώδης μόνο λογική και μερικές απλές μαθηματικές πράξεις για να αντιληφθούμε κατά πόσο ο μεγαλοεργολάβος καναλάρχης έχει επωφεληθεί από αυτό. Δυστυχώς, για το ελληνικό δημόσιο ποιος ξέρει για πόσα χρόνια ακόμη θα του ανήκει!
Είναι καιρός, κύριε Υπουργέ, να σταματήσετε να αρνείστε τις ευθύνες σας και να μας απαντήσετε σε κάποιες ιδιαίτερα σημαντικές ερωτήσεις. Απαντήστε μας αν το ποσοστό χρηματοδότησης των παρουσών συμβάσεων καλύπτεται αν όχι πλήρως, πάντως στο μεγαλύτερο μέρος τους από το ρευστό που πληρώνει το ελληνικό δημόσιο, χωρίς να υπολογίζονται καν τα έσοδα από τα διόδια.
Πείτε μας το εξής: Αν το έργο αυτό είχε δημοπρατηθεί κατά τις κλασικές μεθόδους των δημοσίων έργων, θα αρκούσαν τα χρήματα του δημοσίου για να κατασκευαστεί πλήρως χωρίς την επιβολή διοδίων ή άλλων δαπανών; Μήπως τα έργα οδοποιίας που εκτελούνται με το σύστημα των συμβάσεων κατά παραχώρηση υπερκαλύπτονται για τις πραγματικές δαπάνες από τη συμμετοχή του ελληνικού δημοσίου και μόνο; Μήπως τελικά δεν είναι έργα κατά παραχώρηση, αλλά καθαρά δημόσια έργα;
Ακόμη και αν το αμφισβητούν αυτό οι εργολάβοι, έχοντας φροντίσει βέβαια να προσκομίζουν τα δικά τους στοιχεία που τους εξυπηρετούν, με τη συνενοχή σας, ποιος μπορεί να αμφισβητήσει τα στοιχεία που αναφέρονται και υποστηρίζουν ότι οι εργολάβοι της Αττικής Οδού αποκόμισαν σχεδόν τα τριπλάσια έσοδα από τον αρχικό προϋπολογισμό του έργου;
Αν διαφωνείτε για τα παραπάνω, να καταθέσετε τους πλήρεις φακέλους των έργων για να δούμε από πού προκύπτει ή όχι διασπάθιση δημοσίου χρήματος εν καιρώ λιτότητας και αυτοκτονίας των πολιτών λόγω ανέχειας.
Τα έργα αυτά, λοιπόν, δεν μπορεί υπό τις ισχύουσες προϋποθέσεις να θεωρούνται έργα κατά παραχώρηση, εκτός και αν εσείς αντιλαμβάνεσθε τον όρο «παραχώρηση» ως δωρεά. Ως άλλοθι των ενεργειών σας προβάλλετε τον ισχυρισμό της ανωτέρας βίας, ειδικεύοντας μάλιστα τον όρο και αποδίδοντας σε αυτόν την αιτία για την οποία οι τράπεζες δεν χορηγούσαν τα συμφωνημένα δάνεια λόγω οικονομικής κρίσης.
Επί του ισχυρισμού αυτού έχει νομολογηθεί από τον Άρειο Πάγο ότι η οικονομική κρίση δεν συνιστά ανωτέρα βία. Όσον αφορά δε τις ελληνικές τράπεζες, θα πρέπει να θυμάστε ότι κατ’ ουσίαν οι τράπεζες είναι κρατικές και ήδη έπρεπε και τυπικά να έχουν περιέλθει υπό κρατικό έλεγχο. Οι ελληνικές τράπεζες οφείλουν την ύπαρξή τους αποκλειστικά στο ελληνικό δημόσιο και στους Έλληνες πολίτες, που τις έχουν δανειοδοτήσει με πάνω από 200 δισεκατομμύρια ευρώ μέσω της ανακεφαλαιοποίησής τους και είναι απορίας άξια η μη δέσμευσή τους να δανειοδοτήσουν με 1 ή με 1,5 δισεκατομμύριο προς όλους όσους μιλούν για ανάπτυξη στην συγκυβέρνηση και βλέπουν, βέβαια, το μικρομεσαίο επιχειρηματία να στενάζει μέσα στην οικονομική δυσπραγία.
Ως εκ τούτου, η δανειοδότηση από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και από τις ελληνικές, αλλά και ξένες τράπεζες θα μπορούσε να μην είναι καν απαραίτητη για να εκτελεστούν τα έργα. Μπορεί, βέβαια, να βελτιώνει την οικονομική κατάσταση των εργολάβων, αλλά δεν προκύπτει ότι ήταν αναγκαία για την εκτέλεση των έργων. Τα έργα γίνονται με τα λεφτά των Ελλήνων φορολογουμένων και οι μεγαλοεργολάβοι εισπράττουν τα έσοδα από τα διόδια εις τους αιώνες των αιώνων.
Τα στοιχεία αυτά σας τα έχει τονίσει και ο κ. Σπίρτζης, Πρόεδρος του ΤΕΕ, που είναι και ο θεσμοθετημένος τεχνικός σύμβουλος του κράτους, σε αντίθεση με το ΙΟΒΕ, που επικαλείσθε όποτε σας εξυπηρετεί.
Τελικά, η μόνη ανωτέρω βία που υφίσταται είναι αυτή της πολιτικής σας, που στρέφεται καθαρά έναντι των πολλών για να εξυπηρετήσει τους λίγους κομματικούς σας φίλους. Αντί να υποχρεώσετε τους εργολάβους να προχωρήσουν στην εκτέλεση των έργων ως όφειλαν, τους επιτρέψατε να διακόψουν τις εργασίες εδώ και τρία και πλέον χρόνια, οδηγώντας τα έργα σε τέλμα, τη στιγμή που αυτοί συνέχιζαν όμως να εισπράττουν διόδια για ημιτελείς δρόμους - καρμανιόλες στους οποίους έχουν χάσει τη ζωή τους χιλιάδες συμπολίτες μας.
Αντί να καλέσετε, λοιπόν, τους εργολάβους να συνεχίσουν τα έργα, ποιούσατε την νήσσαν και ύστερα από τρία χρόνια θυμηθήκατε ότι υπήρχε ανωτέρα βία, διότι τάχα οι τραπεζίτες δεν ανταποκρίθηκαν στις συμβατικές τους υποχρεώσεις δανειοδότησης των έργων.
Αντί να τους επιβάλλετε τις ανάλογες ποινικές ρήτρες εκ της διακοπής και της μη ολοκλήρωσης των έργων, που όφειλαν να ολοκληρωθούν μέχρι το 2011 και της κατάπτωσης των εγγυητικών επιστολών των εργολάβων, εσείς τους επιβραβεύσατε και από πάνω με λεφτά του ελληνικού κράτους!
Όσον αφορά τους ισχυρισμούς σας, κύριε Υπουργέ, για την ερμηνεία του εργατικού κόστους, την οποία δώσατε στην Επιτροπή, είναι κατά την άποψή μας αυθαίρετη, καθότι κάθε εργασία πρέπει να υπολογίζεται με διαφορετικό κόστος. Ενώ τα ημερομίσθια των ενενήντα ευρώ που χρησιμοποιείτε για τον υπολογισμό του κόστους των έργων από το αναλυτικό τιμολόγιο οικοδομικών εργασιών, είναι στην πράξη είκοσι οκτώ ευρώ.
Θεωρήσατε επιτυχία να πάρετε από το ΕΣΠΑ ενάμισι δισεκατομμύριο από μικρά και μεσαία έργα, νεκρώνοντας όλη την περιφέρεια. Υπολογίζατε - αλήθεια - το ύψος των ποσών από τα χιλιόμετρα που αφαιρέσατε από τις ισχύουσες συμβάσεις;
Και επειδή χθες, κύριε Υπουργέ, μας αναφέρατε για το έργο του Μορέα, ξεχάσατε να μας πείτε κάποιες λεπτομέρειες. Θα σας τις υπενθυμίσω εγώ, καθώς μου απαντήσατε σε σχετική ερώτηση που κατέθεσα τον Αύγουστο, η οποία αφορά στα εξήντα οκτώ εκατομμύρια ευρώ.
Εξήντα οκτώ εκατομμύρια, πληρώσαμε στην εταιρία ΜΟΡΕΑΣ Α.Ε. Τα εξήντα οκτώ εκατομμύρια ευρώ, τα οποία με δική σας απάντηση μου λέτε για ποιο λόγο έχουνε δοθεί, αφορούν την αποζημίωση του παραχωρησιούχου για ζημιές που υπέστη λόγω καθυστέρησης επέλευσης της ημερομηνίας έναρξης παραχώρησης του έργου, που εγκρίθηκε με τις από 30-5-2007 και 30-4-2009 συμφωνίες μεταξύ του δημοσίου και του παραχωρησιούχου με βάση τη σύμβαση παραχώρησης, προς αποφυγή λύσεως της σύμβασης. Η καθυστέρηση επέλευσης της ημερομηνίας έναρξης παραχώρησης οφείλεται σε γεγονός που ανάγεται στη σφαίρα ευθύνης του δημοσίου, καθόσον προήλθε από τη διερεύνηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ύστερα από καταγγελίες εργοληπτικής επιχείρησης κατά της διαδικασίας του διαγωνισμού για την ανάθεση του έργου.
Τελικά, οι καταγγελίες αυτές μετά από διερεύνηση διάρκειας άνω των έξι μηνών, τέθηκαν στο αρχείο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ήρθατε και πληρώσατε εξήντα οκτώ εκατομμύρια ευρώ για μια ποινική ρήτρα σε παραχωρησιούχο, του οποίου ανανεώνετε σήμερα τη σύμβαση για το ίδιο ακριβώς έργο!
Και ρίξατε τα βάρη στους πολίτες που τόλμησαν να απευθυνθούν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όταν εδώ τους πληρώσατε το 2011 και η σύμβαση παραχώρησης έγινε το 2007 και λέτε ότι η διάρκεια ήταν έξι μηνών, για μπει στο αρχείο στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Ποιον κοροϊδεύετε, επιτέλους, σε αυτό το θέμα;
Και επειδή αναφερθήκατε χθες ότι θα πάτε και στον Εισαγγελέα, σας θυμίζω ότι η υπόθεση ΜΟΡΕΑ είναι στον Εισαγγελέα και μάλιστα στην OLAF, την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Καταπολέμησης της Απάτης».
Δείτε το σχετικό βίντεο:
Με το νομοσχέδιο που κατέθεσε η Συγκυβέρνηση δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για τη μεγαλύτερη ίσως πλειοδοσία εις βάρος του δημοσίου συμφέροντος που συντελέστηκε στη σύγχρονη ελληνική ιστορία.
Ταυτόχρονα, αποκαλύπτεται η νομοθετική σας ανικανότητα και το ερώτημα «ποιος κυβερνά αυτόν τον τόπο;» βρίσκει αδιαμφισβήτητη απάντηση.
Πλέον ούτε οι επικοινωνιολόγοι ούτε ο επιχειρούμενος αποπροσανατολισμός μέσω των κατευθυνόμενων και διαπλεκόμενων Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης δεν δύνανται να σας παρέχουν άλλοθι.
Η αλαζονεία σας οδηγεί στην παραδοχή ότι ζητήσατε από τους νομικούς σας συμβούλους να απευθυνθούν στους εργολάβους για να μπουν συγκεκριμένες διατάξεις.
Γιατί δεν λέτε καθαρά ότι η χώρα διοικείται από εργολάβους, καναλάρχες του εσωτερικού και τους τοκογλύφους του εξωτερικού και εσείς βρίσκεστε στη μέση για να συμβιβάσετε τις απαιτήσεις και να εκποιείτε ό,τι γενιές Ελλήνων δημιούργησαν με βάσανα και θυσίες;
Την ώρα που οι νομικοί σας σύμβουλοι απευθύνονται στους παραχωρησιούχους για τις διατάξεις του νομοθετήματος που καταθέσατε, η Κυβέρνησή σας διαλύει τις κρατικές δομές ελέγχου και εξασφάλισης του δημοσίου χρήματος.
Αναλυτικότερα, κλείσατε έναν κερδοφόρο δημόσιο φορέα, το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας, γιατί διέθετε τη δυνατότητα ελέγχου των συγκεκριμένων έργων στους αυτοκινητόδρομους.
Μην κρύβεστε πίσω από το δάκτυλό σας. Το κλείσατε γιατί είχε γνώσεις διαχείρισης, διοικητική εμπειρία και την υποδομή για τη διασφάλιση των εσόδων των διοδίων. Το κλείσατε με τη δικαιολογία της μείωσης των δαπανών και στην ουσία στερήσατε την τελευταία δυνατότητα του δημοσίου να διατηρήσει τον έλεγχο από τα έσοδα των διοδίων.
Παράλληλα, για να καλύψετε την αποδόμηση του ελεγκτικού ιστού προς όφελος των «ημετέρων» εργολάβων, εφευρίσκετε τον όρο του «ανεξάρτητου μηχανικού», ο οποίος όμως δεν είναι δημόσιος υπάλληλος και δεν έχει καμία υποχρέωση να προασπίσει το δημόσιο συμφέρον. Αυτό δεν σας το λέμε μόνο εμείς, αλλά και ο Πρόεδρος του ΤΕΕ, που υπογράμμισε ότι για έργα με τόσο μεγάλα ποσοστά χρηματοδότησης του δημοσίου πρέπει να εμπλέκονται και οι αρμόδιοι μηχανικοί του δημοσίου.
Όλες αυτές οι ενέργειες συντελούνται για να καλύψουν την ουσία, η οποία είναι ότι νομοθετείτε για να ορίσετε μόνο τις υποχρεώσεις του ελληνικού δημοσίου, χωρίς να ενδιαφέρεσθε να αναφέρετε έστω και μία υποχρέωση των εργολάβων. Η πρωτοβουλία σας οδηγεί το δημόσιο να αναλάβει όλα τα ρίσκα -και το ρίσκο της κατασκευής και το ρίσκο της χρηματοδότησης και το ρίσκο που προκύπτει από τη μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου- και φυσικά, παρόλο που αναλαμβάνει όλο αυτό τον κίνδυνο, παράλληλα πρέπει να πληρώνει τον εργολάβο, χωρίς ο τελευταίος να έχει καμία απολύτως υποχρέωση.
Συγχαρητήρια, λοιπόν! Δεν μπορούμε να φανταστούμε ευνοϊκότερη διάταξη για τους εργολάβους, ακόμη και αν κατέθεταν απευθείας τις νομοθετικές τους προτάσεις στο Κοινοβούλιο!
Το δεύτερο γεγονός που επιχειρείτε να αποκρύψετε από τον ελληνικό λαό είναι ότι το πραγματικό κόστος των έργων οδοποιίας είναι πολύ μικρότερο των προϋπολογισθέντων. Για να το πετύχετε αυτό, χρησιμοποιείτε αδιαφανείς και ομιχλώδεις διαδικασίες ανάθεσης, αλλά και εποπτείας. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Αττικής Οδού. Όσο και αν ο ιδιοκτήτης της ΑΚΤΩΡ -που, όλως τυχαίως, τις περισσότερες φορές επιλέγεται στους διαγωνισμούς των έργων- υποστηρίζει ότι δεν έχει κερδίσει από την εκμετάλλευση της Αττικής Οδού, που από το 2003 καρπώνεται, αρκεί η στοιχειώδης μόνο λογική και μερικές απλές μαθηματικές πράξεις για να αντιληφθούμε κατά πόσο ο μεγαλοεργολάβος καναλάρχης έχει επωφεληθεί από αυτό. Δυστυχώς, για το ελληνικό δημόσιο ποιος ξέρει για πόσα χρόνια ακόμη θα του ανήκει!
Είναι καιρός, κύριε Υπουργέ, να σταματήσετε να αρνείστε τις ευθύνες σας και να μας απαντήσετε σε κάποιες ιδιαίτερα σημαντικές ερωτήσεις. Απαντήστε μας αν το ποσοστό χρηματοδότησης των παρουσών συμβάσεων καλύπτεται αν όχι πλήρως, πάντως στο μεγαλύτερο μέρος τους από το ρευστό που πληρώνει το ελληνικό δημόσιο, χωρίς να υπολογίζονται καν τα έσοδα από τα διόδια.
Πείτε μας το εξής: Αν το έργο αυτό είχε δημοπρατηθεί κατά τις κλασικές μεθόδους των δημοσίων έργων, θα αρκούσαν τα χρήματα του δημοσίου για να κατασκευαστεί πλήρως χωρίς την επιβολή διοδίων ή άλλων δαπανών; Μήπως τα έργα οδοποιίας που εκτελούνται με το σύστημα των συμβάσεων κατά παραχώρηση υπερκαλύπτονται για τις πραγματικές δαπάνες από τη συμμετοχή του ελληνικού δημοσίου και μόνο; Μήπως τελικά δεν είναι έργα κατά παραχώρηση, αλλά καθαρά δημόσια έργα;
Ακόμη και αν το αμφισβητούν αυτό οι εργολάβοι, έχοντας φροντίσει βέβαια να προσκομίζουν τα δικά τους στοιχεία που τους εξυπηρετούν, με τη συνενοχή σας, ποιος μπορεί να αμφισβητήσει τα στοιχεία που αναφέρονται και υποστηρίζουν ότι οι εργολάβοι της Αττικής Οδού αποκόμισαν σχεδόν τα τριπλάσια έσοδα από τον αρχικό προϋπολογισμό του έργου;
Αν διαφωνείτε για τα παραπάνω, να καταθέσετε τους πλήρεις φακέλους των έργων για να δούμε από πού προκύπτει ή όχι διασπάθιση δημοσίου χρήματος εν καιρώ λιτότητας και αυτοκτονίας των πολιτών λόγω ανέχειας.
Τα έργα αυτά, λοιπόν, δεν μπορεί υπό τις ισχύουσες προϋποθέσεις να θεωρούνται έργα κατά παραχώρηση, εκτός και αν εσείς αντιλαμβάνεσθε τον όρο «παραχώρηση» ως δωρεά. Ως άλλοθι των ενεργειών σας προβάλλετε τον ισχυρισμό της ανωτέρας βίας, ειδικεύοντας μάλιστα τον όρο και αποδίδοντας σε αυτόν την αιτία για την οποία οι τράπεζες δεν χορηγούσαν τα συμφωνημένα δάνεια λόγω οικονομικής κρίσης.
Επί του ισχυρισμού αυτού έχει νομολογηθεί από τον Άρειο Πάγο ότι η οικονομική κρίση δεν συνιστά ανωτέρα βία. Όσον αφορά δε τις ελληνικές τράπεζες, θα πρέπει να θυμάστε ότι κατ’ ουσίαν οι τράπεζες είναι κρατικές και ήδη έπρεπε και τυπικά να έχουν περιέλθει υπό κρατικό έλεγχο. Οι ελληνικές τράπεζες οφείλουν την ύπαρξή τους αποκλειστικά στο ελληνικό δημόσιο και στους Έλληνες πολίτες, που τις έχουν δανειοδοτήσει με πάνω από 200 δισεκατομμύρια ευρώ μέσω της ανακεφαλαιοποίησής τους και είναι απορίας άξια η μη δέσμευσή τους να δανειοδοτήσουν με 1 ή με 1,5 δισεκατομμύριο προς όλους όσους μιλούν για ανάπτυξη στην συγκυβέρνηση και βλέπουν, βέβαια, το μικρομεσαίο επιχειρηματία να στενάζει μέσα στην οικονομική δυσπραγία.
Ως εκ τούτου, η δανειοδότηση από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και από τις ελληνικές, αλλά και ξένες τράπεζες θα μπορούσε να μην είναι καν απαραίτητη για να εκτελεστούν τα έργα. Μπορεί, βέβαια, να βελτιώνει την οικονομική κατάσταση των εργολάβων, αλλά δεν προκύπτει ότι ήταν αναγκαία για την εκτέλεση των έργων. Τα έργα γίνονται με τα λεφτά των Ελλήνων φορολογουμένων και οι μεγαλοεργολάβοι εισπράττουν τα έσοδα από τα διόδια εις τους αιώνες των αιώνων.
Τα στοιχεία αυτά σας τα έχει τονίσει και ο κ. Σπίρτζης, Πρόεδρος του ΤΕΕ, που είναι και ο θεσμοθετημένος τεχνικός σύμβουλος του κράτους, σε αντίθεση με το ΙΟΒΕ, που επικαλείσθε όποτε σας εξυπηρετεί.
Τελικά, η μόνη ανωτέρω βία που υφίσταται είναι αυτή της πολιτικής σας, που στρέφεται καθαρά έναντι των πολλών για να εξυπηρετήσει τους λίγους κομματικούς σας φίλους. Αντί να υποχρεώσετε τους εργολάβους να προχωρήσουν στην εκτέλεση των έργων ως όφειλαν, τους επιτρέψατε να διακόψουν τις εργασίες εδώ και τρία και πλέον χρόνια, οδηγώντας τα έργα σε τέλμα, τη στιγμή που αυτοί συνέχιζαν όμως να εισπράττουν διόδια για ημιτελείς δρόμους - καρμανιόλες στους οποίους έχουν χάσει τη ζωή τους χιλιάδες συμπολίτες μας.
Αντί να καλέσετε, λοιπόν, τους εργολάβους να συνεχίσουν τα έργα, ποιούσατε την νήσσαν και ύστερα από τρία χρόνια θυμηθήκατε ότι υπήρχε ανωτέρα βία, διότι τάχα οι τραπεζίτες δεν ανταποκρίθηκαν στις συμβατικές τους υποχρεώσεις δανειοδότησης των έργων.
Αντί να τους επιβάλλετε τις ανάλογες ποινικές ρήτρες εκ της διακοπής και της μη ολοκλήρωσης των έργων, που όφειλαν να ολοκληρωθούν μέχρι το 2011 και της κατάπτωσης των εγγυητικών επιστολών των εργολάβων, εσείς τους επιβραβεύσατε και από πάνω με λεφτά του ελληνικού κράτους!
Όσον αφορά τους ισχυρισμούς σας, κύριε Υπουργέ, για την ερμηνεία του εργατικού κόστους, την οποία δώσατε στην Επιτροπή, είναι κατά την άποψή μας αυθαίρετη, καθότι κάθε εργασία πρέπει να υπολογίζεται με διαφορετικό κόστος. Ενώ τα ημερομίσθια των ενενήντα ευρώ που χρησιμοποιείτε για τον υπολογισμό του κόστους των έργων από το αναλυτικό τιμολόγιο οικοδομικών εργασιών, είναι στην πράξη είκοσι οκτώ ευρώ.
Θεωρήσατε επιτυχία να πάρετε από το ΕΣΠΑ ενάμισι δισεκατομμύριο από μικρά και μεσαία έργα, νεκρώνοντας όλη την περιφέρεια. Υπολογίζατε - αλήθεια - το ύψος των ποσών από τα χιλιόμετρα που αφαιρέσατε από τις ισχύουσες συμβάσεις;
Και επειδή χθες, κύριε Υπουργέ, μας αναφέρατε για το έργο του Μορέα, ξεχάσατε να μας πείτε κάποιες λεπτομέρειες. Θα σας τις υπενθυμίσω εγώ, καθώς μου απαντήσατε σε σχετική ερώτηση που κατέθεσα τον Αύγουστο, η οποία αφορά στα εξήντα οκτώ εκατομμύρια ευρώ.
Εξήντα οκτώ εκατομμύρια, πληρώσαμε στην εταιρία ΜΟΡΕΑΣ Α.Ε. Τα εξήντα οκτώ εκατομμύρια ευρώ, τα οποία με δική σας απάντηση μου λέτε για ποιο λόγο έχουνε δοθεί, αφορούν την αποζημίωση του παραχωρησιούχου για ζημιές που υπέστη λόγω καθυστέρησης επέλευσης της ημερομηνίας έναρξης παραχώρησης του έργου, που εγκρίθηκε με τις από 30-5-2007 και 30-4-2009 συμφωνίες μεταξύ του δημοσίου και του παραχωρησιούχου με βάση τη σύμβαση παραχώρησης, προς αποφυγή λύσεως της σύμβασης. Η καθυστέρηση επέλευσης της ημερομηνίας έναρξης παραχώρησης οφείλεται σε γεγονός που ανάγεται στη σφαίρα ευθύνης του δημοσίου, καθόσον προήλθε από τη διερεύνηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ύστερα από καταγγελίες εργοληπτικής επιχείρησης κατά της διαδικασίας του διαγωνισμού για την ανάθεση του έργου.
Τελικά, οι καταγγελίες αυτές μετά από διερεύνηση διάρκειας άνω των έξι μηνών, τέθηκαν στο αρχείο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ήρθατε και πληρώσατε εξήντα οκτώ εκατομμύρια ευρώ για μια ποινική ρήτρα σε παραχωρησιούχο, του οποίου ανανεώνετε σήμερα τη σύμβαση για το ίδιο ακριβώς έργο!
Και ρίξατε τα βάρη στους πολίτες που τόλμησαν να απευθυνθούν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όταν εδώ τους πληρώσατε το 2011 και η σύμβαση παραχώρησης έγινε το 2007 και λέτε ότι η διάρκεια ήταν έξι μηνών, για μπει στο αρχείο στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Ποιον κοροϊδεύετε, επιτέλους, σε αυτό το θέμα;
Και επειδή αναφερθήκατε χθες ότι θα πάτε και στον Εισαγγελέα, σας θυμίζω ότι η υπόθεση ΜΟΡΕΑ είναι στον Εισαγγελέα και μάλιστα στην OLAF, την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Καταπολέμησης της Απάτης».
Δείτε το σχετικό βίντεο: