«Ηλιακός αντιδραστήρας» παράγει καύσιμα από λιακάδα και CO2!
Χρησιμοποιώντας ως πρώτη ύλη νερό, διοξείδιο του άνθρακα και φως, ερευνητές που χρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση κατάφεραν να παράξουν υγρά καύσιμα κατάλληλα για τους σημερινούς κινητήρες, ανακοίνωσε την Δευτέρα η Κομισιόν.
Η νέα τεχνολογία υπόσχεται φθηνότερα, καθαρότερα καύσιμα, και επιπλέον δείχνει να επιτρέπει την βιομηχανική αξιοποίηση του διοξειδίου του άνθρακα, ενός αέριου ρύπου που ευθύνεται για το μεγαλύτερο μέρος της κλιματικής αλλαγής.
Η τεχνολογία «ηλιακών καυσίμων», όπως τα ονομάζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, «θα μπορούσε να μετατρέψει ένα από τα κύρια αέρια του θερμοκηπίου [σε χρήσιμο πόρο» επισήμανε η Μόιρα Γκέγκεν-Κουιν, επίτροπος Έρευνας, Καινοτομίας και Επιστήμης της ΕΕ.
Μέχρι στιγμής πάντως οι ερευνητές έχουν καταφέρει να παράξουν μόνο ένα ποτήρι κηροζίνης, και η εμπορική αξιοποίηση της τεχνολογίας απέχει σίγουρα αρκετά χρόνια.
Στο πρώτο στάδιο της διαδικασίας (ένθετη αριστερά), υδρατμοί και διοξείδιο του άνθρακα διοχετεύονται σε έναν «ηλιακό αντιδραστήρα» στο πάνω μέρος του οποίου υπάρχει ένα παράθυρο από χαλαζία μέσα από το οποίο εισέρχεται εστιασμένο ηλιακό φως (στα πειράματα χρησιμοποιήθηκε πάντως τεχνητός φωτισμός υψηλής έντασης).
Ο αντιδραστήρας περιέχει οξείδια μετάλλων που αναπτύχθηκαν στο Ομοσπονδιακό Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Ζυρίχης (ETH Zürich) και μετατρέπουν το CO2 και το νερό σε ένα μείγμα υδρογόνου και μονοξειδίου του άνθρακα (αέριο σύνθεσης).
Στο επόμενο στάδιο, το μείγμα αυτό μετατρέπεται σε κηροζίνη από την εταιρεία Shell μέσω μιας καθιερωμένης χημικής διαδικασίας που ονομάζεται «Φίσερ-Τροπς» και χρησιμοποιείται ήδη σε βιομηχανική κλίμακα.
«Τα καύσιμα που παράγονται μέσω της διαδικασίας Φίσερ-Τροπς είναι ήδη πιστοποιημένα και μπορούν να χρησιμοποιηθούν στα υφιστάμενα οχήματα χωρίς τροποποίηση των κινητήρων ή των υφιστάμενων υποδομών» επισήμανε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Τόνισε ακόμα ότι η νέα διαδικασία μπορεί θεωρητικά να δώσει όχι μόνο κηροζίνη για χρήση σε αεροσκάφη αλλά και βενζίνη ή ακόμα και πλαστικά.
Η τεχνολογία αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος Solar-Jet που χρηματοδοτείται από το 7ο Πρόγραμμα-Πλαίσιο για την Έρευνα και την Τεχνολογική Ανάπτυξη της ΕΕ.
Η ανάπτυξη καθαρών, ανανεώσιμων πηγών ενέργειας είναι εξάλλου βασική προτεραιότητα στο επταετές πρόγραμμα έρευνας και καινοτομίας Horizon 2020 της ΕΕ. Για το σκοπό αυτό η Κομισιόν έχει προτείνει τη διάθεση κονδυλίων 732 εκατ. ευρώ σε διάστημα δύο ετών.
in.gr
Η νέα τεχνολογία υπόσχεται φθηνότερα, καθαρότερα καύσιμα, και επιπλέον δείχνει να επιτρέπει την βιομηχανική αξιοποίηση του διοξειδίου του άνθρακα, ενός αέριου ρύπου που ευθύνεται για το μεγαλύτερο μέρος της κλιματικής αλλαγής.
Η τεχνολογία «ηλιακών καυσίμων», όπως τα ονομάζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, «θα μπορούσε να μετατρέψει ένα από τα κύρια αέρια του θερμοκηπίου [σε χρήσιμο πόρο» επισήμανε η Μόιρα Γκέγκεν-Κουιν, επίτροπος Έρευνας, Καινοτομίας και Επιστήμης της ΕΕ.
Μέχρι στιγμής πάντως οι ερευνητές έχουν καταφέρει να παράξουν μόνο ένα ποτήρι κηροζίνης, και η εμπορική αξιοποίηση της τεχνολογίας απέχει σίγουρα αρκετά χρόνια.
Στο πρώτο στάδιο της διαδικασίας (ένθετη αριστερά), υδρατμοί και διοξείδιο του άνθρακα διοχετεύονται σε έναν «ηλιακό αντιδραστήρα» στο πάνω μέρος του οποίου υπάρχει ένα παράθυρο από χαλαζία μέσα από το οποίο εισέρχεται εστιασμένο ηλιακό φως (στα πειράματα χρησιμοποιήθηκε πάντως τεχνητός φωτισμός υψηλής έντασης).
Ο αντιδραστήρας περιέχει οξείδια μετάλλων που αναπτύχθηκαν στο Ομοσπονδιακό Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Ζυρίχης (ETH Zürich) και μετατρέπουν το CO2 και το νερό σε ένα μείγμα υδρογόνου και μονοξειδίου του άνθρακα (αέριο σύνθεσης).
Στο επόμενο στάδιο, το μείγμα αυτό μετατρέπεται σε κηροζίνη από την εταιρεία Shell μέσω μιας καθιερωμένης χημικής διαδικασίας που ονομάζεται «Φίσερ-Τροπς» και χρησιμοποιείται ήδη σε βιομηχανική κλίμακα.
«Τα καύσιμα που παράγονται μέσω της διαδικασίας Φίσερ-Τροπς είναι ήδη πιστοποιημένα και μπορούν να χρησιμοποιηθούν στα υφιστάμενα οχήματα χωρίς τροποποίηση των κινητήρων ή των υφιστάμενων υποδομών» επισήμανε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Τόνισε ακόμα ότι η νέα διαδικασία μπορεί θεωρητικά να δώσει όχι μόνο κηροζίνη για χρήση σε αεροσκάφη αλλά και βενζίνη ή ακόμα και πλαστικά.
Η τεχνολογία αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος Solar-Jet που χρηματοδοτείται από το 7ο Πρόγραμμα-Πλαίσιο για την Έρευνα και την Τεχνολογική Ανάπτυξη της ΕΕ.
Η ανάπτυξη καθαρών, ανανεώσιμων πηγών ενέργειας είναι εξάλλου βασική προτεραιότητα στο επταετές πρόγραμμα έρευνας και καινοτομίας Horizon 2020 της ΕΕ. Για το σκοπό αυτό η Κομισιόν έχει προτείνει τη διάθεση κονδυλίων 732 εκατ. ευρώ σε διάστημα δύο ετών.
in.gr