Αντιμετωπίζοντας το άγχος των εξετάσεων - Χρήσιμες και απλές συμβουλές
Εξετάσεις και διάβασμα φέρνουν στο μυαλό μας τις λέξεις άγχος, κούραση, προσπάθεια, αποτέλεσμα.
Τα ζητήματα σχετικά με τη μάθηση και τις εξετάσεις εντάσσονται στα συνηθισμένα προβλήματα που έχουν κάποια λύση.
Τι ακριβώς είναι το άγχος των εξετάσεων;
Με απλά λόγια, το άγχος των εξετάσεων περιγράφει συναισθήματα νευρικότητας, ταραχής, ανησυχίας και μια εμμονή με τις εξετάσεις. Τα διανοητικά συμπτώματα περιλαμβάνουν δυσκολία συγκέντρωσης, ανησυχία, επικέντρωση των σκέψεων γύρω από τις εξετάσεις, τους βαθμούς και την επιτυχία ή αποτυχία.
Χρήσιμες και απλές συμβουλές
Πριν από τις εξετάσεις, κάθε υποψήφιος καλό θα ήταν να έχει οργανώσει το διάβασμα του αλλά να αφήνει και χρόνο για διασκέδαση και επαρκή ξεκούραση, να προσπαθήσει να έχει σωστή αυτοσυγκέντρωση την ώρα της μελέτης για να διευκολύνεται η απομνημόνευση αλλά και η πίστη στις ικανότητές του.
Τη σημαντική εκείνη μέρα, θα πρέπει κάθε υποψήφιος να έχει κοιμηθεί αρκετά και να προηγηθεί ένα καλό πρωινό πριν από την εξέταση. Καλό θα ήταν να φτάσει στο σχολείο νωρίτερα αλλά και να προσπαθήσει να μείνει μόνος του λίγα λεπτά, αποφεύγοντας όμως τις σποραδικές επαναλήψεις της ύλης. Σημαντικό είναι να μην παρασύρεται από ψιθύρους, φλυαρίες ή συμμαθητές που μεταδίδουν το άγχος τους.
Κατά τη διάρκεια της εξέτασης, η αυτοπεποίθηση στις δυνάμεις κάθε υποψηφίου μπορεί να βοηθήσει, όπως και η ενδελεχής ανάγνωση και επιλογή των θεμάτων προς απάντηση. Βοηθητικό θα ήταν να σημειώσει όλα τα βασικά σημεία της κάθε απάντησης, αλλά και να διαχειριστεί σωστά τον χρόνο για να μην υπάρχει πίεση. Ο υποψήφιος θα ήταν προτιμότερο να ξεκινήσει από τα θέματα που γνωρίζει, χαλαρώνοντας από το άγχος και να αφήσει τελευταίες τις πολύ δύσκολες ερωτήσεις. Στην περίπτωση που νιώσει ότι ξαφνικά όλες οι γνώσεις σου «εξαφανίστηκαν» από τη μνήμη του, τότε μπορεί να εφαρμόσει ασκήσεις χαλάρωσης και να υπενθυμίσει στον εαυτό του ότι μπορεί να τα καταφέρει!
Ο καταλυτικός ρόλος του γονέα
Είναι πολύ σημαντικό για τα παιδιά να έχουν τη συναισθηματική υποστήριξη και ενθάρρυνση των γονιών τους κατά τη διάρκεια των εξετάσεων. Αυτό όμως που θα πρέπει να τονιστεί εδώ είναι ότι αυτές οι δύο λειτουργίες θα πρέπει να γίνονται με θετικό και όχι με αρνητικό τρόπο. Είναι φυσικό κάθε γονιός να θέλει να περάσει το παιδί του. Από την άλλη όμως, είναι βασικό να συμβάλλει στη διατήρηση της ψυχικής υγείας του παιδιού. Σε αυτή τη φάση της ζωής τους τα παιδιά είναι ιδιαίτερα ευάλωτα και χρειάζονται επιβράβευση του μόχθου τους, βοήθεια για να δουν ότι υπάρχει ζωή και μετά τις εξετάσεις, υποστήριξη για να νιώσουν ότι οι κόποι τους αναγνωρίζονται, βεβαίωση ότι κάνουν το καλύτερο και ότι έχουν μεγάλες πιθανότητες επιτυχίας, αλλά, από την άλλη, χρειάζονται και τη διαβεβαίωση ότι, αν στη χειρότερη περίπτωση δεν περάσουν, αυτό δεν θα είναι και η συντέλεια του κόσμου!
Οι ημέρες των εξετάσεων είναι πλέον γεγονός, καλή επιτυχία λοιπόν σε όλους τους υποψηφίους!!!
Το κείμενο «Αντιμετωπίζοντας το άγχος των εξετάσεων» αποτελεί συλλογική συγγραφική εργασία των ψυχολόγων: Γάιτα Νικολέτα, Λαϊνά Παναγιώτα, Πουζουκίδου Χαρίκλεια, Χατζηγιαννακίδου Ελένη στο πλαίσιο της εργασίας τους στο Τμήμα Κοινωνικής Πολιτικής του Δήμου Κοζάνης και με την αφορμή αυτή ο Δήμος Κοζάνης τις ευχαριστεί για την πολύτιμη συνεισφορά τους στην υποστήριξη των ευάλωτων κοινωνικά ομάδων.
Τα ζητήματα σχετικά με τη μάθηση και τις εξετάσεις εντάσσονται στα συνηθισμένα προβλήματα που έχουν κάποια λύση.
Τι ακριβώς είναι το άγχος των εξετάσεων;
Με απλά λόγια, το άγχος των εξετάσεων περιγράφει συναισθήματα νευρικότητας, ταραχής, ανησυχίας και μια εμμονή με τις εξετάσεις. Τα διανοητικά συμπτώματα περιλαμβάνουν δυσκολία συγκέντρωσης, ανησυχία, επικέντρωση των σκέψεων γύρω από τις εξετάσεις, τους βαθμούς και την επιτυχία ή αποτυχία.
Χρήσιμες και απλές συμβουλές
Πριν από τις εξετάσεις, κάθε υποψήφιος καλό θα ήταν να έχει οργανώσει το διάβασμα του αλλά να αφήνει και χρόνο για διασκέδαση και επαρκή ξεκούραση, να προσπαθήσει να έχει σωστή αυτοσυγκέντρωση την ώρα της μελέτης για να διευκολύνεται η απομνημόνευση αλλά και η πίστη στις ικανότητές του.
Τη σημαντική εκείνη μέρα, θα πρέπει κάθε υποψήφιος να έχει κοιμηθεί αρκετά και να προηγηθεί ένα καλό πρωινό πριν από την εξέταση. Καλό θα ήταν να φτάσει στο σχολείο νωρίτερα αλλά και να προσπαθήσει να μείνει μόνος του λίγα λεπτά, αποφεύγοντας όμως τις σποραδικές επαναλήψεις της ύλης. Σημαντικό είναι να μην παρασύρεται από ψιθύρους, φλυαρίες ή συμμαθητές που μεταδίδουν το άγχος τους.
Κατά τη διάρκεια της εξέτασης, η αυτοπεποίθηση στις δυνάμεις κάθε υποψηφίου μπορεί να βοηθήσει, όπως και η ενδελεχής ανάγνωση και επιλογή των θεμάτων προς απάντηση. Βοηθητικό θα ήταν να σημειώσει όλα τα βασικά σημεία της κάθε απάντησης, αλλά και να διαχειριστεί σωστά τον χρόνο για να μην υπάρχει πίεση. Ο υποψήφιος θα ήταν προτιμότερο να ξεκινήσει από τα θέματα που γνωρίζει, χαλαρώνοντας από το άγχος και να αφήσει τελευταίες τις πολύ δύσκολες ερωτήσεις. Στην περίπτωση που νιώσει ότι ξαφνικά όλες οι γνώσεις σου «εξαφανίστηκαν» από τη μνήμη του, τότε μπορεί να εφαρμόσει ασκήσεις χαλάρωσης και να υπενθυμίσει στον εαυτό του ότι μπορεί να τα καταφέρει!
Ο καταλυτικός ρόλος του γονέα
Είναι πολύ σημαντικό για τα παιδιά να έχουν τη συναισθηματική υποστήριξη και ενθάρρυνση των γονιών τους κατά τη διάρκεια των εξετάσεων. Αυτό όμως που θα πρέπει να τονιστεί εδώ είναι ότι αυτές οι δύο λειτουργίες θα πρέπει να γίνονται με θετικό και όχι με αρνητικό τρόπο. Είναι φυσικό κάθε γονιός να θέλει να περάσει το παιδί του. Από την άλλη όμως, είναι βασικό να συμβάλλει στη διατήρηση της ψυχικής υγείας του παιδιού. Σε αυτή τη φάση της ζωής τους τα παιδιά είναι ιδιαίτερα ευάλωτα και χρειάζονται επιβράβευση του μόχθου τους, βοήθεια για να δουν ότι υπάρχει ζωή και μετά τις εξετάσεις, υποστήριξη για να νιώσουν ότι οι κόποι τους αναγνωρίζονται, βεβαίωση ότι κάνουν το καλύτερο και ότι έχουν μεγάλες πιθανότητες επιτυχίας, αλλά, από την άλλη, χρειάζονται και τη διαβεβαίωση ότι, αν στη χειρότερη περίπτωση δεν περάσουν, αυτό δεν θα είναι και η συντέλεια του κόσμου!
Οι ημέρες των εξετάσεων είναι πλέον γεγονός, καλή επιτυχία λοιπόν σε όλους τους υποψηφίους!!!
Το κείμενο «Αντιμετωπίζοντας το άγχος των εξετάσεων» αποτελεί συλλογική συγγραφική εργασία των ψυχολόγων: Γάιτα Νικολέτα, Λαϊνά Παναγιώτα, Πουζουκίδου Χαρίκλεια, Χατζηγιαννακίδου Ελένη στο πλαίσιο της εργασίας τους στο Τμήμα Κοινωνικής Πολιτικής του Δήμου Κοζάνης και με την αφορμή αυτή ο Δήμος Κοζάνης τις ευχαριστεί για την πολύτιμη συνεισφορά τους στην υποστήριξη των ευάλωτων κοινωνικά ομάδων.