Η στάση της κυβέρνησης για τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου
«Οι νησιώτες του Αιγαίου παρακολουθούμε να ολοκληρώνεται η μεγαλύτερη αδικία που έχει συντελεστεί στα νησιά μας με την ολοκλήρωση της κατάργησης των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, μιας νησοκτόνου πολιτικής επιλογής της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ καθώς οι επιπτώσεις θα είναι καταστροφικές για την οικονομία των νησιών και κυρίως των μικρών νησιών.» Έτσι ξεκινούσε ακριβώς ένα χρόνο πριν το άρθρο που είχα δημοσιεύσει με τίτλο «Μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ- Το χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου, αναδεικνύοντας την κοροϊδία και τον εμπαιγμό των κυβερνώντων ως προς το θέμα αυτό.
Ένα χρόνο μετά, επανέρχομαι με το εξής απλό ερώτημα προς τους κυβερνώντες: αφού πλέον είμαστε εκτός μνημονίων (είμαστε;), τι εμποδίζει την ελληνική κυβέρνηση να αποκαταστήσει αυτή την αδικία;
Τι θέλω να πω; Ξεκάθαρα πως η αριστερό-ακροδεξιά κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ δεν θέλει να αποκαταστήσει το ειδικό καθεστώς των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου και όχι μόνο.
Κι αυτό γιατί ενώ έχουμε «βγει» κατά τους κυβερνώντες από τα Μνημόνια και ως εκ τούτου, μέτρα όπως αυτό της κατάργησης των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου μπορούν να αλλάξουν, παρ’ όλα αυτά προσφάτως η κυβέρνηση έφερε προς ψήφιση στη Βουλή την κύρωση της πράξης νομοθετικού περιεχομένου για την παράταση ισχύος του καθεστώτος των μειωμένων συντελεστών μόνο για τα 5 νησιά που είχαν εξαιρεθεί έως τις 31.12.2018 λόγω του μεταναστευτικού - προσφυγικού προβλήματος που αντιμετωπίζουν! Κι αυτό είχε προκύψει μετά από έντονες κινητοποιήσεις των Δημάρχων αυτών των νησιών, οι οποίοι είχαν παραστεί και στα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα για να εισακουσθούν!
Επομένως, με αυτή την πρωτοβουλία η κυβέρνηση αποδεικνύει περίτρανα πως δεν έχει καμιά πρόθεση να επαναφέρει τα νησιά στο ειδικό καθεστώς μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, ενώ, σημειωτέον, η κοινοτική Οδηγία 2006/112/ΕΚ, άρθρο 120, όπου η Ελλάδα μπορεί να εφαρμόζει στους νομούς Λέσβου, Χίου, Σάμου, Δωδεκανήσου, Κυκλάδων, Βόρειες Σποράδες, Σαμοθράκη και Σκύρος χαμηλότερους συντελεστές έως 30% από τους αντίστοιχους στην υπόλοιπη Ελλάδα, είναι σε ισχύ! Άρα αυτό που έγινε δεν αποτελεί ευρωπαϊκή επιβολή αλλά ελληνική επιλογή!
Αν οι κυβερνώντες θεωρούν πως πρέπει να επανέλθει αυτό το καθεστώς των μειωμένων συντελεστών, δεν έχουν παρά να ενεργοποιήσουν με νομοθετική ρύθμιση τη δυνατότητα που δίνει η προαναφερόμενη κοινοτική οδηγία, που επαναλαμβάνω είναι σε ισχύ!
Όμως δεν το πράττουν. Αντιθέτως, έχουμε δηλώσεις του κ. Τσακαλώτου που δείχνουν αμηχανία καθώς όπως χαρακτηριστικά λέει «θα δουν τι μπορεί να γίνει μετά τη λήξη του υπάρχοντος πλαισίου ..». Να θυμίσουμε δε πως ο ίδιος με δηλώσεις του το 2016, είχε ταχθεί υπέρ της κατάργησης του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου, λέγοντας χαρακτηριστικά πως είναι μια από τις θέσεις των θεσμών με την οποία συμφωνεί.( Καθημερινή, 27.05.2016)
Το παιχνίδι της διγλωσσίας καλά κρατεί και ο εμπαιγμός των κυβερνώντων καθώς στο πλαίσιο του κοινωνικού αυτοματισμού και της προώθησης της δικαιοσύνης κατά τη δική τους πάντα «αριστερίζουσα λογική», δεν θεωρούν πως θα πρέπει να επανέλθουν τα νησιά μας στο ειδικό καθεστώς! Είναι άλλωστε αξιοσημείωτο το γεγονός πως ο ίδιος ο Επίτροπος Μοσχοβισί σε γραπτή ερώτηση του Έλληνα ευρωβουλευτή, Νότη Μαριά, απάντησε, στις 23.11.2018, πως ουδέποτε κατατέθηκε έγγραφο από την ελληνική κυβέρνηση για την επαναφορά των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά.
Προς επίρρωση των όσων καταγγέλλουμε για την παντελή απουσία διεκδικητικού πλαισίου εκ μέρους της Ελλάδας προς τους θεσμούς της ΕΕ για το θέμα αυτό, αποτελεί η ψήφιση ρύθμισης από την Ολομέλεια του ΕΚ στο Στρασβούργο (2.10.2018), με την οποία εξαιρείται παντελώς από την καταβολή ΦΠΑ, ο Ιταλικός δήμος Καμπιόνε ντι Ιτάλια, στην περιφέρεια της Λομβαρδίας!
Εν κατακλείδι, από την ″προώθηση της δικαιοσύνης” (promote fairness) που έλεγε ο κ. Τσακαλώτος το 2015, όταν θέσπισε για πρώτη φορά την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά, φθάσαμε σήμερα στην «Αχαριστία» των ροδιτών, σύμφωνα με δήλωση της κας Μεγαλοοικονόμου, βουλευτού του ΣΥΡΙΖΑ στο κανάλι BLUESKY στις 26.11.2018 στην εκπομπή ”ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ”, απαντώντας στην γράφουσα για το θέμα του ΦΠΑ!!! Κατά την βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, οι ροδίτες είμαστε ’”αχάριστοι” που θέλουμε την επαναφορά του ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ ενώ έχουμε τουρισμό 12 μήνες το χρόνο, ενώ άλλες περιοχές έχουν προβλήματα, όπως π.χ τα Κύθηρα.
Όσο για το αναφερόμενο δημοσιονομικό κόστος αυτού του μέτρου, και με δεδομένο ότι το κράτος έχει εισπράξει πολύ λιγότερα από τα εκτιμώμενα έσοδα από την εφαρμοσθείσα μείωση συντελεστών ΦΠΑ, νομοτελειακά το κόστος αυτό θα επιβαρύνει εν τέλει αυτούς τους οποίους υποτίθεται ότι θα ανακουφίσουν. Είναι δε τραγικό ότι όσο η κατάργηση των μειωμένων συντελεστών είναι επ’ αόριστον και άρα αυξάνει το ήδη μεγάλο κόστος ζωής των νησιωτών, η πολιτεία αρκείται πλέον σε εφάπαξ παροχές επιδομάτων. Λες και δεν θα υπάρχουν οι ίδιες και ίσως περισσότερες ανάγκες τα επόμενα χρόνια...
Τέλος, η προσπάθεια διασύνδεσης του Μεταφορικού Ισοδύναμου με την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ από την κυβέρνηση, αποτελεί κοροϊδία καθώς ως πολιτική επιλογή το Μεταφορικό Ισοδύναμο ( Μ.Ι.) ουδέποτε συνδέθηκε με άλλο μέτρο, αλλά ήταν ένα αυτοτελές αίτημα υποστήριξης της νησιωτικότητας. Ο ΦΠΑ αποτελεί αντισταθμιστικό (εξισωτικό) μέτρο, ενώ το Μ.Ι. αποτελεί ενισχυτική πολιτική επιλογή!
Σύντομο ιστορικό του ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ σε συγκεκριμένες περιοχές της Ελλάδας:
1) Με πρωτοβουλία του υπουργού Οικονομικών, Δημήτρη Τσοβόλα, δημοσιεύεται στο ΦΕΚ την 21η Αυγούστου 1986, με εφαρμογή από 1/1/1987, ο Ν 1676/29-12-1986, όπου με το άρθρο 2 καθιερώνονται οι μειωμένοι για τα Δωδεκάνησα συντελεστές, κατά 30% ή 15%, με εξαίρεση τα καπνοβιομηχανικά προϊόντα, το ηλεκτρικό ρεύμα, τα πετρελαιοειδή και την παροχή υπηρεσιών.
Πρακτικά αυτό σήμαινε πως σε μια περιοχή της Ελλάδας, τα Δωδεκάνησα, υπήρξε εξαίρεσή από την εφαρμογή ενός ενιαίου φόρου, ο οποίος εκτός από ότι είχε τα χαρακτηριστικά του ευρωπαϊκού μοντέλου, ήταν και κοινοτική υποχρέωση της Ελλάδας. Με το άρθρο 17 του παραπάνω νόμου, προβλεπόταν νέος νόμος, ο οποίος θα καθόριζε και τους μειωμένους συντελεστές στην περιοχή αυτή της χώρας. Στην ερμηνευτική Εγκύκλιο 10/27-10-1987 για την εφαρμογή του ΦΠΑ, η οποία, ειρήσθω εν παρόδω, συνιστά μία από τις πλέον επιτυχημένες προσπάθειες ερμηνείας νόμου, αναφέρει (άρθρο 17, παρ. 67) πολύ απλά και χωρίς περαιτέρω σχόλια, καθιερώνονται μειωμένοι συντελεστές στην περιοχή της Δωδεκανήσου, «όπου ως γνωστό δεν είχε επεκταθεί ο ΦΚΕ» (Φόρου επί του Κύκλου Εργασιών).
2) Τον Μάρτιο του 1990 επί Οικουμενικής Κυβέρνησης Ξενοφώντα Ζολώτα, ψηφίζεται ο Ν 1881/1990, με το άρθρο 8 του οποίου επεκτείνονται τα γεωγραφικά όρια των μειωμένων συντελεστών κατά 30%, εκτός από την περιοχή της Δωδεκανήσου και στο νησί της Σαμοθράκης του Νομού Έβρου, ως και στους νομούς Λέσβου, Χίου και Σάμου (ανατολικό Αιγαίο). Η εξαίρεση πλέον περιορίζεται μόνο στα καπνοβιομηχανικά προϊόντα. Τέλος, με τον Ν 2093/1992 (υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Στέφανος Μάνος),επεκτείνεται για μια ακόμη φορά το ιδιαίτερο καθεστώς των μειωμένων συντελεστών σε Κυκλάδες, Θάσο, Βόρειες Σποράδες και Σκύρο. Κοντολογίς πλέον, σε ολόκληρο το Αιγαίο (εκτός από Εύβοια και φυσικά Κρήτη), ενώ οι εξαιρέσεις περιορίζονται στα βιομηχανοποιημένα καπνά και στα μεταφορικά μέσα...
Το χρονικό του προαναγγελθέντος θανάτου
3) Το 2015 ο Υπ. Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος μιλά για την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ (που ξεκίνησαν να καταργούνται σταδιακά από 01.10.2015 στα τουριστικά νησιά με το μεγαλύτερο κατά κεφαλήν εισόδημα και από 01.06.2016 στα λιγότερο ανεπτυγμένα νησιά με παράταση έως το τέλος του 2018 για τα 5 νησιά (Λέρο, Λέσβο, Κω, Σάμο και Χίο) που εξαιρέθηκαν λόγω του μεταναστευτικού ζητήματος και κατόπιν εντόνων πιέσεων των Δημάρχων τους.
Οδεύοντας στο 2019 και μετά την υποτιθέμενη έξοδο από τα Μνημόνια, το ειδικό καθεστώς ΦΠΑ δεν έχει αποκατασταθεί και η αδικία σε βάρος των νησιών μας καλά κρατεί!