Ouranos: το πρώτο ελληνικό drone
Τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη, γνωστά ως drones, έχουν μπει για τα καλά στη ζωή μας τα τελευταία χρόνια.
Υπάρχουν διαφόρων τύπων, με αντίστοιχα πολλές χρήσεις. Από τη λήψη φωτογραφιών και την κινηματογράφηση για προσωπική ή επαγγελματική χρήση, έως την εκτέλεση τοπογραφικών και γεωργικών εφαρμογών αλλά και την εποπτεία κάθε μορφής εγκαταστάσεων. Αυτή η ποικιλομορφία δημιουργεί ένα δυναμικό περιβάλλον που είναι ιδιαίτερα απαιτητικό και για τον λόγο αυτό ήδη από το 2016 υπάρχουν κανονισμοί που καθορίζουν τις διαδικασίες σε θέματα, πιστοποίησης, ασφάλειας πτήσεων, δικαιωμάτων, υποχρεώσεων, περιορισμών και δυνατοτήτων, αλλά και σε θέματα ιδιωτικότητας, προστασίας προσωπικών δεδομένων, αστικής ευθύνης και προστασίας του πολίτη.
Ο Ouranos είναι το πρώτο ελληνικό μη επανδρωμένο αεροσκάφος το οποίο έχει πάρει πιστοποιητικό πτητικής ικανότητας από την ΥΠΑ, που έχει ελέγξει την κατασκευή και έχει δώσει έγκριση να πετά στον ελληνικό εναέριο χώρο, κάτω από το κανονιστικό πλαίσιο της λειτουργίας των drones που ισχύει από το 2016.
Πρόκειται για ένα σύστημα σταθερής πτέρυγας, κατηγορίας C, βάρους 24 κιλών, μήκους 2,27 μ. και με άνοιγμα πτερυγίων 3,3 μ., με ιδιαίτερη έμφαση στον αρθρωτό σχεδιασμό του, τη γρήγορη συναρμολόγηση του και την ευκολία στη χρήση του. Ο υψηλής αξιοπιστίας εμβολοφόρος κινητήρας του, τύπου EFI (Electronic Fuel Injection), σε συνδυασμό με των υψηλών αεροδυναμικών επιδόσεων σχεδιασμό του, επιτυγχάνει αυτονομία πτήσης μεγαλύτερη των 10 ωρών, με ωφέλιμο φορτίο 10 κιλά. Δεδομένων των επιδόσεών του, μπορεί να φθάσει σε 100 χλμ. μακριά από τον χειριστή του, να αναπτύξει τελική ταχύτητα 130 χλμ./ώρα και να καλύψει ένα μεγάλο εύρος υπηρεσιών.
Το μοναδικό που έχει ο Ouranos αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, είναι ότι όλη η ανάπτυξη, η κατασκευή του συστήματος και λειτουργίας, έχει γίνει σύμφωνα με τους διεθνείς κανονισμούς, που διασφαλίζουν την ασφάλεια πτήσης, δηλαδή φέρει εφεδρικό σύστημα GPS και εφεδρικό σύστημα ραδιοζεύξης.
Τα drones χωρίζονται σε αρκετές κατηγορίες, αναλόγως του μεγέθους τους και του τύπου τους. Υπάρχουν τα πολυκόπτερα drones, τα αεροσκάφη σταθερής πτέρυγας που είναι αεροπλάνο ουσιαστικά, και τα τύπου ελικόπτερο. Το καθένα μπορεί να καλύψει διαφορετικές ανάγκες. Ο Ouranos είναι σταθερής πτέρυγας και μπορεί να κάνει εναέρια επιτήρηση συνόρων, που είναι κάτι πολύ αναγκαίο στις μέρες μας, μπορεί να κάνει έρευνα και διάσωση, δηλαδή αν χαθεί κάποιος σε θάλασσα, βουνό ή φαράγγι, κάτι που μπορεί να είναι απαραίτητο σε ομάδες διάσωσης, μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε περιβαλλοντολογικές εφαρμογές.
Εχει κι άλλες δυνατότητες, όπως στην πυρασφάλεια. Μπορεί να κάνει εποπτικό έλεγχο πάνω από δάση και αν υπάρχει πυρκαγιά να ενημερώσει άμεσα την πυροσβεστική.
Για τον χειρισμό του απαιτούνται τέσσερα άτομα. Ο ένας χειρίζεται το σκάφος, ο δεύτερος τον σένσορα και λειτουργεί ως εφεδρικός χειριστής και δύο τεχνικοί. Θα πρέπει να έχουν εκπαιδευτεί στο σύστημα και να έχουν πάρει ειδικό πιστοποιητικό χειριστή από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.
“Ηδη έχουμε υλοποιήσει συμβόλαιο με την European Maritime Safety Agency (EMSA), που είναι υπεύθυνη για την ασφάλεια της ναυσιπλοϊας αλλά και την τήρηση των περιβαλλοντικών κανόνων και μετρούσαμε σε πραγματικό χρόνο τους ρύπους των πλοίων διέρχονταν από ζώνες όπου έπρεπε να έχουν μειωμένους ρύπους,” επισήμανε μεταξύ άλλων ο Ζαχαρίας Σαρρής, διευθύνων σύμβουλος της Altus LSA, μιλώντας στην εκπομπή DRIVE & TRAVEL που μεταδίδεται κάθε Σάββατο και Κυριακή 8-10 το πρωί από τον SPORT 24 RADIO 103,3.
“Οσον αφορά το κόστος θα πρέπει να συγκριθεί με αντίστοιχα επανδρωμένα μέσα, αλλά και με την ωριαία χρήση. Αν το συγκρίνουμε με ένα ελικόπτερο της πυροσβεστικής, το κόστος κτήσης του είναι στο 10-15% και το κόστος ωριαίας χρήσης κάτω από 10%. Ηδη έχουμε συνάψει συμφωνίες με την ΕΛΑΣ, το Πυροσβεστικό Σώμα και κάποιους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Ομως, έχουμε μεγάλες συμφωνίες στο εξωτερικό, από το 2011, όπως με το ΝΑΤΟ, τον οργανισμός που έχει αναλάβει την επιτήρηση σε διαφιλονικούμενες ζώνες και κάποιες άλλες στη Μέση Ανατολή,” τόνισε καταλήγοντας ο Ζαχαρίας Σαρρής.