Τι αγοράζουμε: Τι σημαίνει η προμήθεια των φρεγατών FDI HN (Belharra)- Τι θα γίνει με τις κορβέτες Gowind
Την προμήθεια 3+1 φρεγατώνFDI HN (γνωστές και ως Belh@rra) για το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, την Τρίτη, από τη Γαλλία.
Ειδικότερα, το Πολεμικό Ναυτικό θα αποκτήσει τρεις φρεγάτες, με option για άλλη μία, οι οποίες διαθέτουν εξελιγμένο εξοπλισμό αεράμυνας που επιτρέπει την κατάρριψη εναέριων στόχων σε πολύ μεγάλες αποστάσεις, αλλά και βαλλιστικών πυραύλων, ενώ διαθέτουν προηγμένο εξοπλισμό ανθυποβρυχιακού πολέμου. Η πρώτη και η δεύτερη εκ των φρεγατών αναμένεται να παραδοθούν το 2025 και η τελευταία το 2026.
Όσον αφορά στον εξοπλισμό τους, περιλαμβάνει το προηγμένο ραντάρ SeaFire, αντιαεροπορικούς πυραύλους ASTER 30 (ο συνδυασμός τους παρέχει δυνατότητα αεράμυνας περιοχής σε αποστάσεις άνω των 100 χλμ), πυροβόλο των 76 χιλιοστών και σύστημα RAM (21 πύραυλοι) για την ολοκλήρωση της αντιαεροπορικής/ αντιβληματικής προστασίας του σκάφους. Ως προς τις ανθυποβρυχιακές δυνατότητες, θεωρούνται κορυφαίου επιπέδου, καθώς περιλαμβάνουν σόναρ CAPTAS-4, σε συνδυασμό με τα ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα MH-60R που αγοράστηκαν από τις ΗΠΑ, καθώς και σύγχρονες τορπίλες. Όσον αφορά στα όπλα κατά πλοίων, περιλαμβάνουν αντιπλοϊκούς πυραύλους Exocet MM40 Block 3c, ικανούς να πλήττουν εχθρικούς στόχους σε μεγάλες αποστάσεις (σημειώνεται πως οι γαλλικοί πύραυλοι της «οικογένειας» των Exocet βρίσκονται εδώ και δεκαετίες στο οπλοστάσιο του ΠΝ). Επίσης, σύμφωνα με τη γαλλική Naval Group, οι φυσικές και ψηφιακές της υποδομές της FDI εγγυώνται μελλοντικές δυνατότητες εξέλιξης για την αντιμετώπιση μελλοντικών απειλών κατά τη διάρκεια ζωής του πλοίου (UAVs, Cyber, βαλλιστικούς πυραύλους, πολυηχητικούς πυραύλους, απειλές stealth κάτω ή πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας).
Παράλληλα, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, στο τραπέζι των συζητήσεων βρίσκεται και η εξασφάλιση 3 κορβετών Gowind (με option για άλλη μία) με πλήρη εξοπλισμό. Η Gowind περιγράφεται από τη Naval Group ως μια «συμπαγής πολεμική ναυτική πλατφόρμα επιφανείας, εξοπλισμένη με ένα σύνολο υπερσύγχρονων, δοκιμασμένων σε πραγματικές συνθήκες, αντιαεροπορικών, αντιπλοϊκών και ανθυποβρυχιακών συστημάτων τελευταίας τεχνολογίας» , η οποία αξιοποιεί τεχνολογικά επιτεύγματα που αναπτύχθηκαν και αξιοποιήθηκαν για μεγάλες φρεγάτες.
Ερμηνεύοντας τις επιλογές
Όπως είπε στη HuffPost Greece ο Φαίδων Καραϊωσηφίδης, αεροναυπηγός και εκδότης του περιοδικού Πτήση και των ιστοσελίδων ptisidiastima.com και navaldefence.gr, οι επιλογές αυτές οδηγούν σε ένα «γαλλικό» ΠΝ, ως το τέλος της δεκαετίας, κάτι που αποτελεί σημαντική στροφή.
Η «οροφή» του ΠΝ αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε 14 πλοία – μεγάλες μονάδες (φρεγάτες τύπου MEKO και S), ωστόσο στην πραγματικότητα είναι πλασματική . Αυτό, όπως σημειώνει ο κ. Καραϊωσηφίδης, αλλάζει, καθώς θα πέσει σε 8-10 πλοία, φρεγάτες και «κορβετοφρεγάτες» (πλοία μεγέθους μεταξύ κορβετών και φρεγατών), περιλαμβανομένων και των φρεγατών ΜΕΚΟ που θα εκσυγχρονιστούν.
Στον απόηχο των εξελίξεων με το AUKUS, η γαλλική πλευρά φαίνεται να προσήλθε με πολύ καλύτερη οικονομική πρόταση, η οποία φαίνεται να βρίσκεται κοντά στην τιμή της αρχικής, παλιάς προσφοράς των δύο φρεγατών στα 3,1 δισ. ευρώ. Όπως υπογραμμίζει ο κ. Καραϊωσηφίδης, οι φρεγάτες που θα προμηθευτεί το ΠΝ (FDI HN) είναιβαρύτερα οπλισμένες από ό,τι οι αντίστοιχες του γαλλικού ναυτικού, αν και υπάρχει εκκρεμότητα στο θέμα του συστήματος ηλεκτρονικού πολέμου, δεδομένου ότι οι Γάλλοι δεν εξάγουν τέτοια συστήματα, οπότε πρόκειται για ένα ζήτημα που θα πρέπει να διευθετηθεί, όπως και αυτό της υποστήριξης.
Ως προς τις δυνατότητες των Belh@rra, ο εκδότης της «Πτήσης» σημειώνει ότι το σκάφος έχει ισχυρό εξοπλισμό για αντιαεροπορική/ αντιπυραυλική άμυνα μεγάλης εμβέλειας, προσθέτοντας ωστόσο πως θα ήταν ενδεχομένως παρακινδυνευμένο να χαρακτηριστεί αεράμυνα περιοχής, με βάση τους κλασικούς ορισμούς της.
Ως προς την παραγωγή των φρεγατών, τώρα, η επιλογή των τριών φρεγατών FDI HN, με παραλαβή στο εν λόγω χρονοδιάγραμμα, υποδεικνύει πως κατά πάσα πιθανότητα δεν θα κατασκευαστεί κάποιο από αυτά τα πλοία στην Ελλάδα, δεδομένου ότι η ελληνική γραμμή παραγωγής δεν επιτρέπει κάτι τέτοιο. «Αυτό που θα κάνουν οι Γάλλοι είναι το εξής: Έχουν 5 σε παραγγελία, 1 σε κατασκευή, και μια δεύτερη αναμένεται να αρχίσει να κατασκευάζεται στις αρχές του 2022. Οπότε μας δίνουν το πλοίο που θα αρχίσει να κατασκευάζεται στις αρχές του 2022, και φαίνεται πως θα μας παραχωρήσουν το τρίτο πλοίο της σειράς, για παράδοση το 2025. Το ερώτημα είναι αν η τρίτη ελληνική φρεγάτα θα είναι το τέταρτο ή το πέμπτο, με την προϋπόθεση ότι το γαλλικό ναυτικό μας παραχωρεί τη σειρά του» λέει ο κ. Καραϊωσηφίδης.
Σημαντική διάσταση αυτής της εξέλιξης, όπως προσθέτει, είναι πως, όπως προκύπτει, δεν χρειάζεται ενδιάμεση λύση (εφόσον πάντα τηρηθεί αυτό το χρονοδιάγραμμα, των δύο πλοίων το 2025 και του τρίτου το 2026). Επίσης, άλλη μια σημαντική πλευρά είναι το ζήτημα της ελληνικής βιομηχανικής συμμετοχής: Εφόσον δεν υπάρξει ελληνική συμμετοχή στη ναυπήγηση των σκαφών, μια καλή εξέλιξη θα ήταν η συμμετοχή, αντισταθμιστικά, σε ηλεκτρονικά συστήματα και πυραύλους: «Αν οι Γάλλοι πουν πάρτε κομμάτι βιομηχανικής συμμετοχής σε πυραύλους και ραντάρ, αυτό θα είναι σημαντικό – οπότε είναι σημαντικό ερώτημα αν θα γίνει» τονίζει ο κ. Καραϊωσηφίδης.
Όσον αφορά στα υπόλοιπα πλοία του ελληνικού ΠΝ, όπως προαναφέρθηκε, στο τραπέζι βρίσκεται η προμήθεια 3+1 (τρεις με option για άλλη μία) κορβετών Gowind. Οι κορβέτες αυτές, σύμφωνα με τον κ. Καραϊωσηφίδη, φαίνεται πως θα κατασκευαστούν στην Ελλάδα και θα μπορέσουν να αντικαταστήσουν τις υπάρχουσες ελληνικές S (Kortenaer), ενώ μακροπρόθεσμα εκτιμάται πως πιθανόν θα πλαισιωθούν από την «ευρωκορβέτα». Παράλληλα, ως προς τις ΜΕΚΟ, δεν φαίνεται πως θα εκσυγχρονιστούν στο επίπεδο που ήταν υπό συζήτηση μέχρι πρότινος: Όπως προκύπτει μάλλον θα εκσυγχρονιστούν δύο, θα παροπλιστεί μία και θα διατηρηθεί μία ως εκπαιδευτική.