Header Ads

Δημήτρης Λάλος: «Έκτορος Κάθαρσις», η Ιλιάδα από την πλευρά του Έκτορα

«Έκτορος κάθαρσις»

Διπλός εφέτος θεατρικά ο βραβευμένος με «Χορν» Δημήτρης Λάλος, που ανεβαίνει στη σκηνή κατ′ αρχάς στις 6 Νοεμβρίου με την παράσταση «Έκτορος Κάθαρσις».

Με όχημα το ομηρικό έπος, ο Λάλος επιχειρεί αφενός την ανάδειξη του μύθου από την σκοπιά του Έκτορα -μία σπάνια προσέγγιση του κειμένου- αφετέρου την «αποκατάσταση» του ήρωα στη θέση που του αρμόζει, αναδεικνύοντας ακόμα περισσότερο τα υψηλά ιδανικά που διέπουν τα Ομηρικά Έπη. 

Το τέλος του τρωικού πολέμου δεν συμπίπτει με το θάνατο του Αχιλλέα, αλλά με τον νεκρώσιμο νόστο του Έκτορα και τις εκδηλώσεις του πένθους και πόνου που κορυφώνονται με τα ταφικά έθιμα της καύσης και ταφής του τρωικού ήρωα.

Η μήνις του νικητή ή η ηρωική πορεία του ηττημένου;

Η παράσταση πραγματεύεται την κάθαρση του ατιμασμένου νεκρού, του υπερασπιστή της Τροίας, του αρνητή του πολέμου, του ειρηνοποιού, του άνδρα της λευκόχειρης Ανδρομάχης, του πατέρα του Αστυάνακτα, του γιου του Πριάμου και της Εκάβης, του αρχηγού των Τρώων, του αδελφού τού Πάρη, του στοχαστή: «Εἷς οἰωνὸς ἄριστος ἀμύνεσθαι περὶ πάτρης». Του Τρώα Ήρωα, του στοργικού, του Φόβου των Αχαιών.

Η Αθηνά παραστέκει σύμμαχος στον Αχιλλέα την ώρα της πτώσης του Έκτορα, ο οποίος ξέρει πλέον ότι το τέλος πλησιάζει. Αποφασίζει να αγωνιστεί μέχρι θανάτου και ατιμάζεται από τον πανηγυρίζοντα υβριστή.

Ο Έκτορας επιδίωξε το αδύνατο, πιστός στο χρέος και έκανε την υπέρβασή του.

Κυρίαρχο στοιχείο της παράστασης είναι ο Λόγος, ο Λόγος του Ομήρου, ο πρόγονος του τραγικού Λόγου.

Στο κείμενο έχουν απομονωθεί όλοι οι στίχοι, ετεροαναφορικοί ή αυτοαναφορικοί, σχετικά με τον Έκτορα και αποδίδονται με τη μορφή ραψωδιακής αφήγησης, συνοδεία ζωντανής μουσικής.

Συντελεστές

Μετάφραση: Δημήτρης Μαρωνίτης

Σκηνοθεσία - Σύνθεση Κειμένου - Ερμηνεία: Δημήτρης Λάλος

Μουσικός επί Σκηνής - Πρωτότυπη Μουσική: Αλέξης Κωτσόπουλος

Βοηθός Σκηνοθέτη: Κρίστελ Καπερώνη

Ενδυματολόγος: Δήμητρα Λιάκουρα

Δραματουργική επεξεργασία: Κατερίνα Διακουμοπούλου

Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης

«Έκτορος κάθαρσις»

Info

Tempus Verum-Εν Αθήναις (Ιάκχου 19, Γκάζι, τηλ.: 210 3425170)
Σάββατο και Κυριακή 20:00
Διάρκεια: 70′ χωρίς διάλειμμα
Εισιτήρια: 22 € (κανονικό), 18 € (μειωμένο), 15 € (ανέργων)

Προπώληση: https://www.viva.gr/tickets/theater/ektoros-katharsis-2/

www.viva.gr
Earlybird: 15€ για αγορά εισιτηρίων μέχρι και την Παρασκευή 5 Νοεμβρίου. 

Η έτερη παραγωγή έχει στο επίκεντρο τη ζωή του πιο διάσημου χορευτή του δυτικού κόσμου που αποτελεί την πρώτη ύλη για το έργο «Νιζίνσκι, Η προφητεία της φωτιάς» του Χριστόφορου Χριστοφή, το οποίο κάνει πρεμιέρα τη Δευτέρα 29 Νοεμβρίου.

Με αφορμή το κείμενο του Χριστόφορου Χριστοφή, ο Δημήτρης Λάλος διερευνά το ανθρώπινο σώμα που είναι για τον Νιζίνσκι ταυτόχρονα το θέμα και το μέσον. «Ένας κόσμος χωρίς πόνο θα ήταν ένας κόσμος ηλιθίων» μοιάζει να μας λέει ο Νιζίνσκι, μέσα από το άσυλο, τη φυλακή του…

-Τι σημαίνει  «επιτελεστικό», δηλαδή performative, όρος που εισήχθη από τον Τζον Όστιν το 1955;
-Τι χρειάζεται ένα έργο τέχνης για να είναι παρουσιάσιμο;
-Πότε περάσαμε από το θεατρικό έργο, ως λογοτεχνικό είδος, στο θεατρικό έργο ως παραστάσιμο γεγονός;

είναι μερικά από τα ερωτήματα που διερευνά η παράσταση.

«Η μεταφορά της αλήθειας επί σκηνής κάνει τα όρια της παράστασης και του επιτελεστικού (performance) να διευρυνθούν. Η σχέση κοινού-καλλιτέχνη επαναπροσδιορίζεται. Ο αισθητικός χαρακτήρας της παράστασης διαμορφώνεται από την ιδιότητά της ως γεγονός». 

Συντελεστές 

Κείμενο: Χριστόφορος Χριστοφής
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Λάλος
Εικαστικό περιβάλλον: Μαρινέλα Καλαϊτζαντωνάκη
Φωτισμοί: Νίκος Βούλγαρης
Φωτογραφίες: Πάνος Γιαννακόπουλος

«Νιζίνσκι, Η προφητεία της φωτιάς»

Παίζουν Αντίνοος Αλμπάνης, Κρίστελ Καπερώνη, Νικόλας Παπαδομιχελάκης, Γιάννης Κατσιμίχας.

Info

Tempus Verum - Εν Αθήναις (Ιάκχου 19, Γκάζι, 210 3425170)
Παραστάσεις: Δευτέρα, Τρίτη 21:00
Διάρκεια: 90 λεπτά
Εισιτήρια: 18 € (κανονικό), 14 € (μειωμένο), 12 € (ανέργων)

Προσφέρεται φαγητό κατά τη διάρκεια της παράστασης.
Προπώλησηwww.viva.gr

Η συνέχεια εδώ
Από το Blogger.