'Έλαμψαν» οι Έλληνες μαθητές στην Παγκόσμια Ολυμπιάδα Ρομποτικής
Κάτι παραπάνω από εξαιρετική ήταν η παρουσία της Ελλάδας στον φετινό τελικό της Παγκόσμιας Ολυμπιάδας Ρομποτικής τέσσερις ομάδες από τη χώρα μας, κατάφεραν να διακριθούν και να αποδείξουν ότι οι Έλληνες έχουν μέλλον και στην εκπαιδευτική ρομποτική -έναν τομέα ραγδαίως εξελισσόμενο και άκρως χρήσιμο.
Υπενθυμίζεται ότι οι ελληνικές ομάδες, που συμμετείχαν στην Ολυμπιάδα αναδείχθηκαν από τον εθνικό διαγωνισμό, τον οποίο είχε διοργανώσει ο WROHellas, με στρατηγικό συνεργάτη την COSMOTE.
Οι ελληνικές ομάδες συμμετείχαν στον διαγωνισμό με θέμα τα Powerbots, δηλαδή το ρομποτικό μέλλον της ενέργειας, και κατόρθωσαν να κερδίσουν τέσσερις θέσεις στην πρώτη δεκάδα των κατηγοριών τους, ξεχωρίζοντας ανάμεσα σε τουλάχιστον 200 ομάδες από 65 διαφορετικές χώρες.
Για να γίνεται αντιληπτή η σημασία των φετινών διακρίσεων είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι μέχρι και φέτος η Ελλάδα έχει κατακτήσει 13 θέσεις στην πρώτη δεκάδα της Παγκόσμιας Ολυμπιάδας Ρομποτικής και έξι μετάλλια.
Mέχρι και φέτος η Ελλάδα έχει κατακτήσει έξι μετάλλια και 13 θέσεις στην πρώτη δεκάδα της Παγκόσμιας Ολυμπιάδας Ρομποτικής.
Κι αυτό, ανταγωνιζόμενη μαθητικές ομάδες από χώρες, οι οποίες είναι σαφώς πιο προηγμένες ρομποτικά και τεχνολογικά.
Οι ομάδες που διακρίθηκαν
Οι ελληνικές ομάδες παρουσίασαν «πράσινες» ενεργειακές ρομποτικές λύσεις, οι οποίες μπορούν να συμβάλλουν στην αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης -ενός ζητήματος, το οποίο βρίσκεται στην κορυφή της ημερήσιας ατζέντας.
Χάρη στο πάθος και τον ζήλο τους, οι Έλληνες μαθητές κέρδισαν τέσσερις ισάριθμες διακρίσεις, «φιγουράροντας» στην πρώτη 10άδα της κατηγορίας του. Πρόκειται για τις εξής ομάδες:
• Minders, 5η θέση στην κατηγορία Open Λυκείου
• The Speeders, 5η θέση στην κατηγορία #FutureEngineers - Αυτόνομη Οδήγηση
• Autonomous: 9η θέση στην κατηγορία Open Λυκείου
• Airgenics: 10η θέση στην κατηγορία Open Λυκείου
Επιπλέον, οι ομάδες ROBOKS και Robotonio κατέκτησαν την 13η και 19η θέση, αντίστοιχα στις κατηγορίες τους.
Τι παρουσίασαν οι Έλληνες μαθητές
Οι Minders παρουσίασαν μια αυτοματοποιημένη ποιοτική καλλιέργεια σε θερμοκήπιο, όπου η ενέργεια προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές. Οι The Speeders, από την πλευρά τους, ανέδειξαν το έργο της αυτόνομης οδήγησης (χωρίς remote control) σε πραγματικό περιβάλλον.
Οι Autonomous, την ίδια ώρα, διακρίθηκαν στην υδροπονική καλλιέργεια φυτών, ενώ οι Airgenics εμφάνισαν ένα project με ανεμογεννήτριες πόλεων.
Το παράδειγμα των Minders
Ας δούμε, όμως, τα επιτεύγματα των Ελλήνων μαθητών μέσα από τις αφηγήσεις των ίδιων των πρωταγωνιστών.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση των Minders, οι οποίοι κατέκτησαν την 5η θέση, χάρη στο project Airfield. Πρόκειται για ένα έργο, το οποίο χωρίζεται σε δύο μέρη, όπως μας εξηγεί ο Διονύσης Κανέλλης, ένας εκ των μελών της ομάδας.
Το πρώτο μέρος παρουσιάζει έναν καινοτόμο τρόπο παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, μέσω μιας «ιπτάμενης» ανεμογεννήτριας. Το δεύτερο μέρος προτείνει έναν νέο τρόπο κατανάλωσης αυτής της ενέργειας με ένα πλήρως αυτοματοποιημένο και ρομποτικό θερμοκήπιο.
Και πώς προέκυψε αυτή η πράγματι εντυπωσιακή ιδέα; Θέλαμε να δημιουργήσουμε έναν πιο αποτελεσματικό τρόπο εκμετάλλευσης των ήδη υπαρχόντων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, απαντάει ο Γιάννης Γκαμαλέτσος. Έτσι, προσθέτει, καταλήξαμε στην ιδέα της «ιπτάμενης» ανεμογεννήτριας, η οποία αποτελεί μια πολύ μεγάλη βελτίωση πάνω στους υφιστάμενους τρόπους εκμετάλλευσης της αιολικής ενέργειας.
Όσον αφορά το χαρακτηριστικό που έκανε την ελληνική ομάδα να ξεχωρίσει; Σύμφωνα με τον Γιάννη, είναι αφενός η καινοτομία της ιδέας, αφετέρου το γεγονός ότι το project ήταν καλά αναπτυγμένο σε όλους τους τομείς, κάτι που το καθιστούσε πλήρως λειτουργικό, χωρίς αδυναμίες.
Φυσικά, πέραν της διάκρισης και των επάθλων, η διοργάνωση χαρίζει και πλούσιες εμπειρίες σε αυτά τα παιδιά, τα οποία έχουν όλο το μέλλον μπροστά τους, προκειμένου να αναδείξουν την Ελλάδα στον χάρτη της παγκόσμιας ρομποτικής.
«Η συνολική εμπειρία κατά τη διάρκεια του διαγωνισμού ήταν ευχάριστη, μάθαμε πολλά πράγματα και πάνω απ’ όλα ήρθαμε πιο κοντά σαν ομάδα» σπεύδει να επισημάνει ο Γιώργος Κλώνης, αν και σίγουρα θα προτιμούσε η Ολυμπιάδα να λάμβανε χώρα δια ζώσης και όχι διαδικτυακά εξαιτίας της πανδημίας.
Όπως είπαμε, αυτά τα παιδιά βρίσκονται στα πρώτα χρόνια ενασχόλησης με αυτόν τον τόσο ενδιαφέροντα τομέα, συλλέγοντας πλούσιες εμπειρίες.
Και τι καλύτερο, μέσα από αυτές τις διαδικασίες, να αναδεικνύονται οι επαγγελματίες του αύριο. Με ενδιαφέρει ευρύτερα σε επαγγελματικό επίπεδο η κατασκευή και η λειτουργία των ρομπότ, υπογραμμίζει χαρακτηριστικά ο Θάνος Κοτσόκολος, ο οποίος έχει ως στόχο να σπουδάσει στο Μετσόβιο Πολυτεχνείο, στη Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Η/Υ.
Το μέλλον στη ρομποτική
Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, καθίσταται εμφανής η ανάγκη στήριξης όλων αυτών των παιδιών. Και η CΟSMOTE, μέσα από την εκπαιδευτική ρομποτική και το STEM (Επιστήμη, Τεχνολογία, Μηχανική και Μαθηματικά), έχει συμβάλλει σημαντικά στην ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων τους.
Άλλωστε, ως στρατηγικός εταίρος του WRO Hellas, από το 2015 έως σήμερα, έχουν πραγματοποιήσει
• 7 Πανελλήνιους Διαγωνισμούς Εκπαιδευτικής Ρομποτικής με 25.000 συμμετοχές μαθητών
• Ετήσια ενημερωτικά σεμινάρια με 7.000 συνολικές συμμετοχές εκπαιδευτικών
• 4.000 downloads εξειδικευμένων εκπαιδευτικών υλικών ρομποτικής
• 600 δωρεάν εκπαιδευτικά πακέτα ρομποτικής σε σχολεία
• 2 ταινίες με θέμα την εκπαιδευτική ρομποτική, Robogirl και TheRealRobokids, οι οποίες έχουν ξεπεράσει συνολικά τις 7 εκατ. προβολές στο YouTube
Όλα αυτά, όπως είναι εύκολα κατανοητό, κάνουν ακόμη περισσότερο γνωστή την εκπαιδευτική ρομποτική στην Ελλάδα, δίνοντας το ερέθισμα και σε άλλα παιδιά να ασχοληθούν και να εντρυφήσουν σε αυτή.
Εξάλλου, μέσα από την τριβή με την εκπαιδευτική ρομποτική και το STEM, οι νέοι μαθαίνουν να αξιοποιούν όλες τις δυνατότητες της τεχνολογίας, να δουλεύουν ομαδικά, να επιλύουν προβλήματα, αλλά και να προτείνουν καινοτόμες λύσεις για την αντιμετώπιση διαφόρων σύγχρονων ζητημάτων.