Προβληματισμός για την πορεία της ελληνικής μεταποίησης
Η συρρίκνωση της παραγωγής και των νέων παραγγελιών επηρέασαν αρνητικά την απόδοση του τομέα μεταποίησης στην Ελλάδα.
Ο ελληνικός τομέας μεταποίησης παρέμεινε σε ανοδική πορεία κατά το τρίτο τρίμηνο του 2024, παρά τις συνεχιζόμενες πιέσεις, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα PMI® της S&P Global. Η συρρίκνωση της παραγωγής και των νέων παραγγελιών επηρέασαν αρνητικά την απόδοση του τομέα, συνοδευόμενη από μείωση της αγοραστικής δραστηριότητας και των αποθεμάτων. Οι μειωμένες πωλήσεις και οι δυσκολίες στην πρόσληψη ειδικευμένου προσωπικού οδήγησαν επίσης σε υποχώρηση των επιπέδων απασχόλησης, με τον όγκο αδιεκπεραίωτων εργασιών να μειώνεται με ταχύτερο ρυθμό.
Ωστόσο, οι εταιρείες διατήρησαν αισιοδοξία για το μέλλον, καθώς η εμπιστοσύνη ως προς την αύξηση της παραγωγής για το επόμενο έτος έφτασε σε υψηλό τριμήνου. Οι πληθωριστικές πιέσεις περιορίστηκαν λόγω μείωσης του κόστους σε ορισμένα υλικά, με την αύξηση των τιμών εκροών να επιβραδύνεται στον χαμηλότερο ρυθμό ενός έτους.
Ο εποχικά προσαρμοσμένος Δείκτης Υπευθύνων Προμηθειών της S&P Global για τον τομέα μεταποίησης στην Ελλάδα (Purchasing Managers’ Index™ - PMI) έκλεισε στις 50.3 μονάδες τον Σεπτέμβριο, χαμηλότερα από τις 52.9 μονάδες του Αυγούστου. Επιπλέον, η τιμή του δείκτη υποχώρησε για έκτο συνεχή μήνα. Ο ρυθμός ανάπτυξης επιβραδύνθηκε σημαντικά στον ασθενέστερο που έχει καταγραφεί σε διάστημα ενός έτους, λόγω της νέας μείωσης της παραγωγής, των νέων παραγγελιών και της απασχόλησης.
Οι Έλληνες παραγωγοί προσαρμόστηκαν στις συνθήκες μειωμένης ζήτησης, μειώνοντας την παραγωγή για πρώτη φορά σε 20 μήνες, ενώ ο ρυθμός συρρίκνωσης αν και οριακός, ήταν ο ταχύτερος από τον Δεκέμβριο του 2022. Παράλληλα, οι τιμές εισροών αυξήθηκαν με ηπιότερο ρυθμό, ενώ οι τιμές πώλησης αυξήθηκαν για δέκατο τρίτο συνεχή μήνα, προσπαθώντας να αντισταθμίσουν τα αυξημένα κόστη.
Στην απασχόληση, η μείωση θέσεων εργασίας καταγράφηκε για πρώτη φορά μετά από σχεδόν ένα έτος, με ορισμένες εταιρείες να αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην εύρεση ειδικευμένου προσωπικού, παρά τις μειωμένες νέες παραγγελίες. Ενώ η ζήτηση παρέμεινε αδύναμη, οι εταιρείες περιόρισαν επίσης την αγοραστική τους δραστηριότητα και τα αποθέματά τους, συνεχίζοντας την προσαρμογή τους στις οικονομικές συνθήκες.
Παρά τις δυσκολίες, οι Έλληνες κατασκευαστές παραμένουν αισιόδοξοι για τις μελλοντικές προοπτικές, αναμένοντας ανάπτυξη με την υλοποίηση επενδυτικών προγραμμάτων που στοχεύουν στη δημιουργία νέων προϊόντων και την προσέγγιση νέων πελατών.