2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Tips και παραδείγματα επαγωγικού συλλογισμού
Tips και παραδείγματα επαγωγικού συλλογισμού από τον 2ο Πανελλήνιο Γραπτό Διαγωνισμό του ΑΣΕΠ.
Το τεστ επαγωγικού συλλογισμού αξιολογούν την ικανότητα του υποψηφίου να διαβάζει, να αναλύει και να κατανοεί πληροφορίες και στη συνέχεια να κάνει γενικεύσεις με βάση αυτές τις πληροφορίες για να βρει τη φιγούρα ή το σχήμα που ακολουθεί.
Αυτού του είδους οι δοκιμασίες αξιολογούν τις ικανότητες επίλυσης προβλημάτων του υποψηφίου και είναι ιδιαίτερα χρήσιμες για ρόλους όπως αυτοί της πληροφορικής ή της μηχανικής, όπου απαιτείται η πραγματοποίηση υποθέσεων με βάση τη λογική.
Πολλοί υποψήφιοι βρίσκουν δυσκολίες στην επίλυσή τους, καθώς οι πληροφορίες μπορούν να παρουσιαστούν σε διάφορες αφηρημένες μορφές, όπως μοτίβα, σχήματα ή σύνολα με μονές τιμές.
Επιπλέον, τα τεστ επαγωγικού συλλογισμού αξιολογούνται μερικές φορές ως προς την ταχύτητα απάντησης των ερωτήσεων καθώς και ως προς την ακρίβεια αυτών.
Εκτός από την εξάσκηση σε παρόμοιες δοκιμασίες, υπάρχουν tips που μπορείτε να ακολουθήσετε για να διασφαλίσετε ότι θα αποδώσετε τα μέγιστα.
Ακολουθούν δέκα συμβουλές που μπορεί να σας βοηθήσουν:
Βήμα 1ο : Αν δεν ξέρετε την απάντηση επιλέξτε μία από αυτές
Τα τεστ επαγωγικού συλλογισμού είναι χρονομετρημένα τεστ, οπότε φροντίστε να ολοκληρώσετε όσο το δυνατόν περισσότερες από τις ερωτήσεις. Αν δεν είστε σίγουροι για μια απάντηση, σημειώστε την καλύτερη δυνατή εικασία σας και στη συνέχεια προχωρήστε στις επόμενες ερωτήσεις. Η υιοθέτηση αυτής της προσέγγισης σημαίνει ότι χρησιμοποιείται όλο τον διαθέσιμο χρόνο για να απαντήσετε σε όσο το δυνατόν περισσότερες ερωτήσεις.
Βήμα 2ο : Παραμείνετε ήρεμοι και συγκεντρωμένοι
Εάν δεν μπορείτε να απαντήσετε σε μια ερώτηση μην πανικοβάλλεστε, διατηρήστε την ψυχραιμία σας και θυμηθείτε ότι το τεστ περιλαμβάνει πολλές ερωτήσεις που πρέπει να συμπληρώσετε. Το να παραμείνετε ήρεμοι και συγκεντρωμένοι στο έργο που έχετε μπροστά σας σημαίνει ότι αφήνετε τη φυσική σας ικανότητα επίλυσης προβλημάτων να βγει προς τα έξω.
Βήμα 3ο : Βρείτε όσο περισσότερους κανόνες μπορείτε
Να έχετε υπόψη σας ότι όταν συμπληρώνετε τεστ επαγωγικού συλλογισμού, οι πληροφορίες που παρουσιάζονται μπορεί να ακολουθούν περισσότερους από έναν κανόνες, μοτίβα ή σχέσεις. Βεβαιωθείτε ότι έχετε εξετάσει διεξοδικά όλες τις πληροφορίες που παρουσιάζονται και μην κάνετε υποθέσεις. Η διασφάλιση ότι είστε ξεκάθαροι σχετικά με το αν έχουν χρησιμοποιηθεί περισσότεροι από έναν κανόνες ή μοτίβα ή όχι, θα σας εξοικονομήσει χρόνο μακροπρόθεσμα, όταν θα προσδιορίσετε ποια από τις απαντήσεις πολλαπλής επιλογής είναι η σωστή.
Βήμα 4ο : Αναπτύξτε την στρατηγική σας
Όταν έρχεστε αντιμέτωποι με αφηρημένες πληροφορίες, είναι εύκολο να πανικοβληθείτε και να χάσετε τη συγκέντρωσή σας. Η ύπαρξη μιας στρατηγικής που θα σας βοηθήσει να αντιμετωπίσετε αυτές τις ερωτήσεις σημαίνει ότι ακόμη και αν βρείτε μια ερώτηση πρόκληση, μπορείτε να υιοθετήσετε μια προσέγγιση που προτιμάτε για την επίλυση του προβλήματος. Παραδείγματα στρατηγικών περιλαμβάνουν: το σπάσιμο του σχήματος σε μικρότερα κομμάτια και την εξέταση των απαντήσεων για να βρείτε κανόνες ή μοτίβα και να εργαστείτε αντίστροφα.
Βήμα 5ο : Προσέξτε τους περισπασμούς
Οι ερωτήσεις επαγωγικού συλλογισμού συχνά περιέχουν πληροφορίες που δεν σχετικές με την ερώτηση που τίθεται. Αυτές οι πληροφορίες συχνά ονομάζονται «αποσπασματικές» πληροφορίες. Για να βοηθήσετε στον εντοπισμό τους, αναζητήστε ένα κοινό στοιχείο: ένα σχήμα, ένα μοτίβο ή μια ακολουθία. Μόλις εντοπίσετε τυχόν αποσπασματικές πληροφορίες, μπορείτε να τις εξαλείψετε και να επικεντρωθείτε στις πληροφορίες που βοηθούν στην επίλυση του προβλήματος.
Βήμα 6ο : Διατηρήστε τον ρυθμό σας
Ένας τρόπος για να το κάνετε αυτό είναι να υπολογίσετε πόσο χρόνο πρέπει να αφιερώσετε σε κάθε ερώτηση. Μπορεί να υπάρχουν κάποιες ερωτήσεις στις οποίες μπορείτε να απαντήσετε σχετικά γρήγορα εντός του χρονικού πλαισίου που έχετε ορίσει για κάθε ερώτηση. Αν δεν έχετε βρει την απάντηση σε μια ερώτηση μέσα στο χρονικό πλαίσιο, προχωρήστε στην επόμενη ερώτηση.
Βήμα 7ο : Διαβάστε προσεκτικά τις οδηγίες
Όπως συμβαίνει με όλες τις αξιολογήσεις, είναι σημαντικό να διαβάσετε προσεκτικά τις οδηγίες και να βεβαιωθείτε ότι καταλαβαίνετε τι σας ζητείται πριν ξεκινήσετε το τεστ. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό εάν έχετε ολοκληρώσει στο παρελθόν ένα τεστ επαγωγικού συλλογισμού, οπότε μπορεί να μπείτε στον πειρασμό να ξεκινήσετε και να διαβάσετε τις οδηγίες επιπόλαια.
Βήμα 8ο : Καθορίστε το μοτίβο
Τα τεστ επαγωγικού συλλογισμού περιλαμβάνουν αφηρημένες πληροφορίες, τις οποίες μπορεί να είναι δύσκολο να αντιμετωπίσετε, ειδικά αν δεν είστε καλός την οπτικοποίηση σχημάτων. Για να βοηθήσετε στην επεξεργασία και την κατανόηση των πληροφοριών που παρουσιάζονται, προσπαθήστε να δημιουργήσετε ένα μοτίβο. Αυτό θα μπορούσε να είναι ο τρόπος με τον οποίο τα σχήματα διατάσσονται και στη συνέχεια αλλάζουν μέσω του μετασχηματισμού του σχήματος ή η ακολουθία των χρημάτων και ποιοι παράγοντες επηρέασαν καθώς η ακολουθία εξελίσσεται.
Βήμα 9ο : Χρήση τεχνικών απαλοιφής
Τα τεστ επαγωγικού συλλογισμού περιέχουν πολλές αφηρημένες πληροφορίες, κάποιες από τις οποίες είναι σχετικές με την ερώτηση και κάποιες άλλες όχι. Ο εντοπισμός των άσχετων πληροφοριών και η εξάλειψη αυτών των πληροφοριών μπορεί να σας βοηθήσει να επικεντρωθείτε στην επίλυση του προβλήματος.
Βήμα 10ο : Μην μένετε σε μια ερώτηση
Αν και είναι δελεαστικό να ξοδεύετε χρόνο προσπαθώντας να βρείτε την απάντηση σε κάθε ερώτηση, πρέπει να έχετε υπόψη σας το χρόνο. Αν δυσκολεύεστε σε μια ερώτηση, αποδεχτείτε τη, σημειώστε την καλύτερη δυνατή εικασία σας και προχωρήστε στην επόμενη ερώτηση.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 1
Η λογική: Ένα σχήμα Χ είναι διάστικτο με μαύρες και άσπρες κουκίδες. Και τα δύο σύνολα κουκκίδων είναι ανεξάρτητα και ακολουθούν παρόμοιο μοτίβο. Σε κάθε καρέ, μια μαύρη κουκίδα προστίθεται αριστερόστροφα στις γωνίες του σχήματος Χ, μέχρι να καλυφθούν όλες οι γωνίες. Στη συνέχεια μειώνεται μια κουκκίδα, επίσης αριστερόστροφα. Το ίδιο μοτίβο συμβαίνει και με τις λευκές κουκκίδες, μόνο με δεξιόστροφο τρόπο.
Εξετάζοντας τις αλλαγές πριν και μετά, το σχήμα «ερωτηματικό» θα πρέπει να φαίνεται το ίδιο με το καρέ 2, μόνο σε μια επιπλέον μαύρη κουκκίδα (καθιστώντας και τις τέσσερις μαύρες κουκκίδες παρούσες) και μια επιπλέον λευκή κουκίδα στην επάνω δεξιά γωνία, όπως καθορίζεται από το μοτίβο.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 2
Ποιο από τα παρακάτω σχήματα συνεχίζει την ακολουθία;
Σωστή απάντηση: D
Η λογική: Σε κάθε στοιχείο, από αριστερά προς τα δεξιά, υπάρχει ένας επιπλέον κύκλος. Όλοι οι κύκλοι είναι ευθυγραμμισμένοι οριζόντια. Καθώς το τελευταίο στοιχείο περιλαμβάνει τέσσερις κύκλους, το επόμενο στοιχείο θα πρέπει να περιλαμβάνει πέντε κύκλους ευθυγραμμισμένους οριζόντια.
Η απάντηση Α αποτελείται από πέντε κύκλους αλλά αυτοί δεν είναι ευθυγραμμισμένοι οριζόντια. Για αυτό η επιλογή D είναι η καλύτερη απάντηση.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 3
Ποιο από τα παρακάτω σχήματα συνεχίζει την ακολουθία;
Σωστή απάντηση: Α
Η λογική: Κάθε στοιχείο περιέχει ένα πλέγμα 4Χ4 ορθογώνιων κελιών. Στο πρώτο στοιχείο, επισημαίνονται δύο κελιά. Από αριστερά προς τα δεξιά, το πάνω αριστερό επισημασμένο κελί μετακινείται ένα κελί προς τα κάτω σε κάθε βήμα – το πάνω δεξί επισημασμένο κελί μετακινείται ένα βήμα διαγώνια προς τα κάτω και αριστερά. Στο τρίτο στοιχείο, και τα δύο επισημασμένα κελιά επικαλύπτονται και φαίνεται σαν να επισημαίνεται μόνο ένα κελί. Εάν το ίδιο μοτίβο κίνησης συνεχίζεται, τότε το κελί στην κάτω αριστερή γωνία και το κελί που βρίσκεται δίπλα του από τα δεξιά θα πρέπει να επισημανθούν, όπως απεικονίζεται στην επιλογή Α.
Να θυμάστε: οι πιο συνηθισμένες αλλαγές στο μοτίβο σε ερωτήσεις παρόμοιου στυλ είναι α) μετακίνηση πάνω-κάτω/αριστερά-δεξιά/διαγώνια β) κίνηση κατά μήκος των άκρων του πλαισίου (μπορεί να είναι σταθερή ή αυξανόμενος αριθμός βημάτων σε κάθε κίνηση) γ) περιστροφή ολόκληρου του στοιχείου.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 3
Ποιο από τα παρακάτω σχήματα συνεχίζει την ακολουθία;
Σωστή απάντηση: D
Η λογική: Η λύση είναι προϊόν της κατανόησης της συνδυασμένης λογικής των γραμμών και των στηλών.
Λογική ανά γραμμή: Από αριστερά προς τα δεξιά, κάθε στοιχείο περιλαμβάνει μία επιπλέον κάθετη γραμμή και μία λιγότερη οριζόντια γραμμή.
Λογική ανά στήλη: Από πάνω προς τα κάτω, κάθε στοιχείο περιλαμβάνει μία επιπλέον οριζόντια γραμμή και μία λιγότερη κάθετη γραμμή.
Σύμφωνα με τον συνδυασμό των παραπάνω, το στοιχείο που λείπει πρέπει να περιλαμβάνει έξι κάθετες γραμμές και μηδέν οριζόντιες γραμμές, όπως ακριβώς και στην επιλογή D.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 4
Ποιο από τα παρακάτω σχήματα συνεχίζει την ακολουθία;
Σωστή απάντηση: Β
Η λογική: Η λύση σε αυτήν την περίπτωση ακολουθεί μόνο τη λογική ανά στήλη. Σε κάθε στήλη, από πάνω προς τα κάτω, τα στοιχεία εντός του πλαισίου περιστρέφονται κατά 90 μοίρες αριστερόστροφα. Στην πρώτη στήλη παρατηρούμε ότι όλα τα σχήματα περιέχουν ένα κύκλο με μία γραμμή που ξεκινά από τη μέση και καταλήγει σε κάποιο σημείο του κύκλου. Στη μεσαία στήλη το σχήμα σε σχήμα βέλους θα δείχνει στην επάνω αριστερή γωνία του πλαισίου. Η επιλογή Α παρουσιάζει μια περιστροφή του ίδιου σχήματος δεξιόστροφα και όχι αριστερόστροφα.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 4
Ποιο από τα παρακάτω σχήματα συνεχίζει την ακολουθία;
Σωστή απάντηση: D
Η λογική: Έχουμε τέσσερις φιγούρες όλες με το ίδιο σχήμα ήτοι ένα βέλος το οποίο περιστρέφεται κατά 45 μοίρες δεξιόστροφα σε κάθε βήμα. Πρόκειται για μια ακολουθία στην οποία ψάχνουμε που θα στοχεύει το βέλος στη φιγούρα με το ερωτηματικό.