Προκλήσεις για την ελληνική ακτοπλοΐα από το «Fit for 55»
Στο πλαίσιο της εκδήλωσης, αναλύθηκαν οι επιπτώσεις του νέου κανονιστικού πλαισίου, με επίκεντρο την ανάγκη προσαρμογής του κλάδου σε ένα πιο βιώσιμο και ανταγωνιστικό μέλλον.
Ημερίδα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) με τίτλο «Σύγχρονες Ακτοπλοϊκές Μεταφορές, Βιώσιμη Ανάπτυξη των Νησιών» έφερε στο προσκήνιο τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ελληνική ακτοπλοΐα λόγω της ευρωπαϊκής νομοθεσίας «Fit for 55». Στο πλαίσιο της εκδήλωσης, αναλύθηκαν οι επιπτώσεις του νέου κανονιστικού πλαισίου, με επίκεντρο την ανάγκη προσαρμογής του κλάδου σε ένα πιο βιώσιμο και ανταγωνιστικό μέλλον.
Ο Πρόεδρος του ΙΟΒΕ Νίκος Βέττας, παρουσίασε τα ευρήματα μελέτης που εκπονήθηκε από το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών. Σύμφωνα με τη μελέτη, η εφαρμογή των μέτρων του «Fit for 55» θα επιβαρύνει το λειτουργικό κόστος των ελληνικών ακτοπλοϊκών εταιρειών κατά 320 εκατ. ευρώ έως το 2031. Οι συνέπειες αναμένεται να είναι ιδιαίτερα αρνητικές, καθώς η επιβατική κίνηση προβλέπεται να μειωθεί κατά 10,4%, ενώ οι απώλειες σε θέσεις εργασίας ενδέχεται να φτάσουν τις 16.000. Παράλληλα, το ΑΕΠ της χώρας θα υποστεί συνολική ζημία άνω των 650 εκατ. ευρώ. Ο κ. Βέττας υπογράμμισε την αναγκαιότητα για κρατική υποστήριξη και ενίσχυση των επενδύσεων σε πράσινες τεχνολογίες, ώστε να περιοριστούν οι αρνητικές επιπτώσεις.
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης, σε τοποθέτησή του αναφέρθηκε στην ανάγκη εκσυγχρονισμού του ακτοπλοϊκού στόλου μέσω Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Όπως ανέφερε, τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη αγγίζουν προϋπολογισμό 265 εκατ. ευρώ. Ο Υπουργός έδωσε έμφαση στην εξειδικευμένη προσέγγιση των άγονων γραμμών και υποστήριξε ότι οι μακροχρόνιες συμβάσεις μπορούν να εγγυηθούν τη βιωσιμότητα και την αποτελεσματικότητα των μεταφορών στα νησιά.
Επιπλέον, ο κ. Στυλιανίδης επισήμανε ότι τα έσοδα από το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ETS) πρέπει να επιστρέφουν στον κλάδο της ακτοπλοΐας, προκειμένου να μειωθεί το κόστος των εισιτηρίων και να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα. Παράλληλα, κατέκρινε την υλοποίηση μεγάλων έργων υποδομής του παρελθόντος που, όπως δήλωσε, δεν ανταποκρίνονταν στις πραγματικές ανάγκες. Το Υπουργείο, τόνισε, επιταχύνει την αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ, προκειμένου να αντιμετωπίσει τα διαρθρωτικά προβλήματα του κλάδου.