Έκοψε ταχύτητα η ελληνική μεταποίηση τον Ιανουάριο
Έχασε ταχύτητα ο ελληνικός τομέας μεταποίησης στην αρχή του 2025, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της έρευνας για τον Δείκτη Υπευθύνων Προμηθειών της S&P Global.
Οι νέες αυξήσεις στην παραγωγή και τις παραγγελίες διατήρησαν τη θετική δυναμική του κλάδου, αν και με ελαφρώς μειωμένους ρυθμούς σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο. Η ζήτηση συνέχισε να βελτιώνεται, οδηγώντας σε αύξηση των νέων παραγγελιών και της παραγωγής, ωστόσο η γενική άνοδος του τομέα επιβραδύνθηκε. Παρά τη σχετική επιβράδυνση, οι παραγωγοί διατήρησαν τη στρατηγική αύξησης του προσωπικού τους, ενώ οι αγορές εισροών ενισχύθηκαν λόγω των δυσκολιών στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Η επιχειρηματική εμπιστοσύνη στον μεταποιητικό κλάδο βελτιώθηκε σημαντικά, καθώς οι κατασκευαστές εμφανίζονται αισιόδοξοι για την πορεία της παραγωγής τους κατά το επόμενο έτος. Η τάση αυτή ενισχύεται από τις νέες επενδύσεις σε μηχανολογικό εξοπλισμό και την αυξανόμενη ζήτηση.
Ο εποχικά προσαρμοσμένος Δείκτης Υπευθύνων Προμηθειών (PMI) της S&P Global για τη μεταποίηση στην Ελλάδα έκλεισε στις 52,8 μονάδες τον Ιανουάριο, μειωμένος από τις 53,2 μονάδες του Δεκεμβρίου. Παρόλα αυτά, ο κλάδος συνεχίζει την ανοδική του πορεία, επεκτείνοντας την περίοδο δύο ετών συνεχούς ανάπτυξης.
Η παραγωγή των εργοστασίων αυξήθηκε για τέταρτο συνεχή μήνα, αν και ο ρυθμός επιβραδύνθηκε σε σχέση με τον Δεκέμβριο. Οι κατασκευαστές αποδίδουν αυτή την αύξηση στην ισχυρή ζήτηση και στη ροή νέων παραγγελιών, παρά τα προβλήματα με τις ελλείψεις υλικών.
Οι νέες παραγγελίες κατέγραψαν σταθερή ανάπτυξη, με τον ρυθμό αύξησης να είναι ο δεύτερος ταχύτερος από τον Ιούνιο του 2024. Τόσο η εσωτερική ζήτηση όσο και οι εξαγωγές ενισχύθηκαν, με τις πωλήσεις στο εξωτερικό να σημειώνουν μηνιαία αύξηση, αν και με πιο συγκρατημένο ρυθμό σε σχέση με το υψηλό οκτώ μηνών του Δεκεμβρίου.
Η ενίσχυση της ζήτησης στήριξε την επιχειρηματική εμπιστοσύνη, η οποία βρέθηκε στο υψηλότερο επίπεδο από τον Μάιο του 2024. Οι εταιρείες συνεχίζουν να επενδύουν σε προσωπικό, με τις προσλήψεις να διατηρούνται σε σταθερό ρυθμό, ιδιαίτερα σε θέσεις πλήρους απασχόλησης. Παράλληλα, οι κατασκευαστές μείωσαν περαιτέρω τον όγκο των αδιεκπεραίωτων εργασιών, καθώς η αύξηση του προσωπικού συνέβαλε στη βελτίωση της παραγωγικότητας.
Το κόστος εισροών αυξήθηκε με σημαντικό ρυθμό, αν και ο ρυθμός αυτός ήταν ο χαμηλότερος των τελευταίων τριών μηνών. Οι αυξήσεις αποδόθηκαν σε ελλείψεις πρώτων υλών, διακυμάνσεις των συναλλαγματικών ισοτιμιών και υψηλότερο κόστος ενέργειας. Ωστόσο, οι εταιρείες κατάφεραν να μετακυλήσουν μέρος του κόστους στους πελάτες τους, αυξάνοντας τις τιμές πώλησης με τον ταχύτερο ρυθμό από τον Αύγουστο του 2024.
Οι αγορές εισροών αυξήθηκαν, αλλά τα αποθέματα προμηθειών μειώθηκαν για πρώτη φορά σε τρεις μήνες, καθώς οι εφοδιαστικές αλυσίδες συνέχισαν να αντιμετωπίζουν προβλήματα. Οι προμηθευτές κατέγραψαν περαιτέρω καθυστερήσεις στις παραδόσεις, με τους χρόνους αναμονής να παρατείνονται για πάνω από ένα έτος. Οι καθυστερήσεις στις διεθνείς μεταφορές και οι ελλείψεις υλικών συνέβαλαν στη μείωση της αποδοτικότητας των προμηθευτών.